Når forbrugerne benytter Spamfighter, bliver de præsenteret for en service, hvor de kan anbefale programmet til andre. Det er den service, som nu får Forbrugerombudsmanden til at kræve en forklaring af Spamfighter.
Forbrugerombudsmanden er kritisk over for tip en ven-funktionerne, som kun accepteres, hvis den erhvervsdrivende ikke lægger selvstændigt markedsføringsmateriale ind i den e-mail, der sendes til tredjemand - med mindre der kun er tale om et link til firmaets hjemmeside. Men de aktuelle e-mails indeholder både link og anbefalinger af Spamfighter.
Medstifter af Spamfighter, Martin Thorborg, afviser kritikken.
»Det, forbrugerne bliver præsenteret for, er kun et forslag. Alt i mailen kan ændres, inden forbrugerne sender den videre,« siger Martin Thorborg til ComON. Han er overrasket over klagerne.
Fjumre-sikring
»Det svarer til, at jeg står som købmand og sælger spader. Når jeg så har solgt en mængde spader, erfarer jeg, at folk står og slår hinanden i hovedet med spaderne. Så må jeg sætte en mærkat på, hvor der står: 'Du må ikke slå din nabo i hovedet med spaden. Den skal bruges til at grave kartofler op',« siger Martin Thorborg til ComON.
»Vi har nu lavet en 'fjumre'-sikring,« siger Martin Thorborg og forklarer, at forbrugerne nu skal skrive under på mailen inden de sender den videre til andre. På den måde håber Spamfighter på, at forbrugerne når at vågne op, inden de klikker sig igennem en række vinduer, og sender noget videre uden at opdage hvad det er, de laver.
»Jeg mener, at Forbrugerombudsmanden burde sætte sig ind i sagen, inden han langer ud efter os. Det brev, vi har modtaget fra ham, er fyldt med fejl,« siger Martin Thorborg. Han tror, at Forbrugerombudsmanden vil sige 'Nå, var det bare det', når han har hørt forklaringen fra Spamfighter.
Hvis Forbrugerombudsmanden ikke er tilfreds med forklaringen, er han indstillet på at melde Spamfighter til politiet for overtrædelse af markedsføringsloven.