Google har skudt sig selv i foden ved at behandle norske Opera som en andenrangs-browser. Det mener Operas tekniske chef Håkon Wium, som kritiserer at Google ikke vil optimere sine nye tjenester til Opera. Det skriver The Register.
Han nævner som eksempel, at Google lancerede sin nye Google Instant-funktion til realtids-søgning uden at den kunne bruges med Opera browseren.
Når Google foretager ændringer i sine tjenester som Mail eller Kalender, er Opera typisk nødt til at lave modifikationer i sin browser, for at disse tjenester fortsat kan bruges.
Men Opera halter altid bagefter, fordi man ikke bliver informeret om disse ændringer på forhånd af Google.
Håkon Wium ønsker sig, at Google vil varsle selskabet inden man lancerer en ny tjeneste eller foretager en ændring som ikke spiller sammen med Opera. Men det vil næppe ske.
På verdensplan har Opera kun 2,15 procent af browser-markedet og man kunne derfor tro, at Google blot er ligeglad med denne browser.
Men Opera har en større markedsandel i Europa og har især en stærk position i Rusland, hvor mellem 30 og 40 pct. af alle internet-brugere surfer med Opera.
Derfor mener det norske firma, at Google muligvis helt har opgivet det russiske marked. Rusland er et af de få lande, hvor Google ikke er den dominerende søgemaskine. Her er det lokale Yandex, der dominerer med 65 pct. af alle søgninger.
Det minder om situationen i Kina, hvor Google også har kæmpet en forgæves kamp mod lokale Baidu.
Google har dog bygget et nyt datacenter i Kymenlaakso i Finland, som angiveligt er rettet mod det russiske marked. Så Google har måske ikke helt opgivet Opera og Rusland.