Endnu et netværk er ved at vokse sig stort og betydningsfuldt i den digitale verden. Det er de mange humanitære organisationer, der har fået øjnene op for nettets mange muligheder. Når nøden er størst handler det om at handle hurtigt og præcist for at hjælpe så mange som muligt så hurtigt som muligt. Ved hjælp af nettet er det muligt at kommunikere hurtigt over store afstande og mobilisere de penge, ressourcer og frivillige der behøves for at yde effektiv nødhjælp i kriseområder.
Nyhedstjeneste
Et af de nye redskaber som de humanitære organisationer har fået i deres svære arbejde er www.alertnet.org, der er en nyheds- og kommunikationstjeneste for det internationale nødhjælpssamfund. Det drives af The Reuter Foundation. Målet er at bidrage til hastigheden og effektiviteten i humanitære hjælpeoperationer. AlertNet er både nyhedsformidler i sig selv, men også et medie, som de frivillige organisationer kan bruge til at udveksle informationer.
AlertNet har tre centrale tjenester. Først og fremmest har man adgang til de seneste nyheder fra katastrofeområder og baggrundsinformation om nødhjælp og mulige nødhjælpssituationer. Dernæst er tjenesten et forum for frivillige organisationer, hvor de kan udveksle information og gode råd. Og som det trejde er AlertNet en kanal for frivillige organisationer, hvor de kan kommunikere med offentligheden og medierne.
AlertNet er opdelt i en offentlig og en privat zone. Der er adgang for alle interesserede i den offentlige zone, hvor man kan se de seneste nyheder på nødhjælpsområdet, hvor man kan følge med i nødhjælpsarbejdet verden rundt, og hvor man kan finde ud af, om der er nogle organisationer der har brug for ens økonomiske hjælp.
Så er der den private zone, hvor der kun er adgang for medlemmer. Her deler de forskellige nødhjælpsorganisationer deres informationer med hinanden, trækker på eksperters informationer og erfaringer, og følger med i udviklingen indenfor de områder hvor de arbejder.
Alt i alt et væsentligt redskab både for den almindeligt interesserede og den professionelt arbejdende nødhjælpsorganisation. AlertNet er samtidig et flot eksempel på, hvordan Internettets unikke kommunikationsmuligheder kan berige et område, der ellers ikke har meget med bits og bytes at gøre.
Organisationer i Danmark
Også herhjemme er de humanitære organisationer kommet på Internet, og deres brug af nettet udbygges løbende til fordel for deres humanitære arbejde, der - takket være nettet - bliver stadig mere effektivt. Internet gør det muligt for dem at kommunikere med og informere stadig flere mennesker.
ComON har snakket med de danske afdelinger af nogle af de største humanitære organisationer, Dansk Røde Kors, Amnesty International og Red Barnet, om deres erfaringer med nettet. De er alle glade for nettet og de muligheder, som det giver for at kommunikere hurtigt og præcist både internt i deres organisationer og eksternt i forhold til deres medlemmer og andre interesserede. Generelt skaber nettet mere og hurtigere kommunikation, en fordel i en verden, hvor tingene ofte skal gå hurtigt.
Dansk Røde Kors
Torben Lindberg fra Dansk Røde Kors fortæller om organisationens brug af Internet.
ComON: Hvorfor er Dansk Røde Kors på Nettet, og hvad bruger I Nettet til?
DRK: Det SKAL vi være - for det er fremtidens medie.
ComON: Har Internettet ændret måden I arbejder på?
DRK: Vores arbejdsmetoder har endnu ikke ændret sig så meget på grund af Internettet. Men vi kan i nogle tilfælde henvise interesserede skoleelever, bidragydere m.v. til nettet i stedet for at sende dem foldere og lignende. På den måde sparer vi både tid og penge.
ComON: Hvad kan I på Internettet, som I ikke kan andre steder og i andre medier?
DRK: Levere topaktuelle nyheder og informationer - den nyeste information straks vi har den. Fordelen ved nettet er hurtig og let opdatering - i modsætning til hvis vi skal lave en pjece eller en folder.
Vi kan desuden tilbyde store mængder information på en overskuelig måde. Folk kan så selv plukke ud nøjagtig hvad de vil have.
ComON: Har I nogen eksempler på begivenheder, hjælpeaktioner eller lignende hvor nettet har spillet en vigtig/afgørende rolle for arbejdet og resultatet af arbejdet?
DRK: Foreløbig er Internet kun et supplement til al den anden information og tjenester vi tilbyder. I forbindelse med vores årlige landsindsamling annoncerede vi efter indsamlere, og der hvervede vi en lille del af de 19.000 indsamlere på nettet - de kunne udfylde en elektronisk kupon. På længere sigt bør det også være muligt at give kontante bidrag via nettet.
ComON: Er der andre steder, f.eks. nyhedstjenester, som I bruger i Jeres arbejde?
DRK: Vi bruger nettet en del til informationssøgning. Her i informationsafdelingen henter vi baggrundsinformation fra Internationalt Røde Kors - www.ifrc.org og www.icrc.org.
Desuden bruger vi naturligvis e-mail til vores udsendte folk rundt i verden og kommunikationen til Internationalt Røde Kors og andre af de 175 Røde Kors selskaber ude i verden.
Dansk Røde Kors har store planer for den fremtidige brug af Internettet med bl.a. mere specialiserede servicer for journalister og Røde Kors egne lokalafdelinger, et debatforum, og skoletjeneste.
Amnesty International Danmark
Vi har snakket med Ulla Baden fra Amnesty International om kampen for menneskerettighederne på Internet.
ComON: Hvorfor er Amnesty International på Internet?
AID: Vi har en mængde informationer om menneskerettighedssituationen rundt om i verden, som vi gerne vil gøre tilgængelig, både for dem , der har brug for den viden i deres arbejde, og for dem der interesserer sig for menneskerettighederne. Derudover er det også en naturlig måde at profilere organisationen på.
ComON: Hvad bruger I nettet til?
AID: Vi bruger Internet, som et let tilgængeligt informationsredskab, når vi skal finde ud af hvad der rører sig indenfor aktuelle emner.
Internationalt i organisationen bruger vi det også som en måde at koordinere vores arbejde på, de internationale afdelinger imellem, og til at få gode ideer fra hinanden.
ComON: Har Internettet ændret måden I arbejder på?
AID: Med hensyn til den interne kommunikation internationalt i Amnesty har det forbedret kontakten markant, så vi nu har meget bedre muligheder for at arbejde sammen om kampagner og aktioner. Tidligere mødtes koordinatorerne på de forskellige arbejdsområder højst en gang hvert andet år. I dag er vi i kontakt via e-mail lige så ofte vi har brug for det, og selv om vi kun har mødt vores kollegaer en enkelt gang udbygges kontakterne og bliver mere personlige ved hjælp af Internettet.
ComON: Hvad kan I på Internettet, som I ikke kan andre steder og i andre medier?
AID: Vi kan få en mere direkte kontakt med vores målgruppe. De har mulighed for at give impulsiv respons på vores arbejde, debatten i samfundet m.m. Samtidig er det muligt for folk der gerne vil vide noget eller blive medlemmer eller give et bidrag, at handle i samme øjeblik de har lysten. Vi giver folk mulighed for at handle mens motivationen er der.
ComON: Har I nogle eksempler på begivenheder, hjælpeaktioner eller lignende, hvor nettet har spillet en vigtig/afgørende rolle for arbejdet og resultatet af det arbejde I udførte?
AID: I forbindelse med vores hasteaktionsnetværk bruger vi det dagligt. Gennem hasteaktionsnetværket kan vi aktionere for mennesker som er i akut fare for at blive udsat for tortur, myrdet eller "forsvinde" på grund af deres køn, etniske tilhørsforhold, politiske eller religiøse overbevisning. Interesserede kan herefter skrive breve til myndighederne i det aktuelle land, og derigennem få standset eller afværget overgrebene. Hasteaktioner er hurtige og effektive. Når det går hurtigst kan der ligge fax eller e-mails på myndighedernes bord under 24 timer efter, at Amnesty har fået kendskab til at et overgreb har fundet sted. Netværket har 80.000 skribenter verden over, som kan sikre, at de ansvarlige myndigheder i et land i løbet af ganske få dage kan modtage hundredvis af breve om en sag. I ca. hver tredje sag sker der herefter en positiv udvikling. Fanger løslades, "forsvundne" personer dukker op, syge fanger får lægehjælp, og fanger slippes ud af isolation og får adgang til familie og advokater.
ComON: Har I nogen nye planer for Internettet?
AID: Vi er netop ved at lægge hånd på vores fremtidige hjemmeside, som kommer på Nettet midt i februar. Med vores nye hjemmeside vil vi lægge endnu flere oplysninger ud på nettet, end vi har nu. Vi vil også gøre vore lokale aktive, lokalgrupper og specialgrupper mere synlige, så interesserede kan komme i kontakt med dem. Dermed bliver det lettere at være aktiv i Amnesty.
Red Barnet
Lotte Ladegaard forklarer, hvad det nye digitale medie betyder for Red Barnet.
ComON: Hvorfor er Red Barnet på Internet?
RB: Som humanitær organisation er man tvunget til - og også forpligtet til - at være så synlig som muligt. Dels drejer det sig jo om at samle penge ind til de humanitære aktiviteter, dels mener jeg også, at man skal give folk en chance for at kigge en i kortene, når man arbejder for indsamlede penge. Desuden vil vi gerne have folk til at interessere sig for børn og deres rettigheder. Derfor arbejder Red Barnet med en vifte af oplysningsaktiviteter, og Internet er en oplagt kommunikationskanal. Her kan tingene opdateres lynhurtigt, og stadig flere får adgang til oplysningerne.
ComON: Hvad bruger I nettet til?
RB: Vi har vores egen homepage (www.redbarnet.dk), hvor vi både informerer om organisationens aktiviteter, og giver folk mulighed for at melde sig som frivillige. Man kan også handle Red Barnet varer eller støtte kontant.
Desuden har alle medarbejdere hos Red Barnet e-mail adgang, hvilket er uvurderligt i kommunikationen med vores kontorer i andre lande, hvor fax og telefonforbindelser ofte er yderst spinkle.
ComON: Har Internettet ændret måden I arbejder på?
RB: Brugen af e-mail har bestemt gjort hverdagen lettere for de af os der kommunikerer meget ikke mindst med udlandet. Vores homepage har helt klart været med til at øge opmærksomheden på både vores projekter og vores produkter. Det bevises blandt andet af at net-læserne kommunikerer direkte via nettet til de ansvarlige hos Red Barnet.
ComON: Hvad kan I på Internettet som I ikke kan andre steder og i andre medier?
RB: Vi kan opdatere på et øjeblik, og vi kan kommunikere direkte med læserne/brugerne af vores homepage.
ComON: Har I nogen eksempler på begivenheder, hjælpeaktioner eller lignende, hvor Nettet har spillet en vigtig/afgørende rolle for arbejdet og resultatet af arbejdet?
RB: Vi har ikke haft vores nuværende homepage så længe, men et eksempel er den mulighed, vi har lagt ind, for at anmelde børneporno på Internettet.
ComON: Er der andre steder på Internet som I bruger i Jeres arbejde?
RB: Det er en fordel, at vi kan hente papirer/konventioner/nyheder direkte hjem fra FN og andre internationale institutioner og organisationer. Det er også en fordel at kunne følge med i hvad de andre organisationer har på dagsordenen.
ComON: Har I nogen nye planer for brug af Internettet?
RB: I øjeblikket overvejer vi at lægge undervisningsmateriale ind på vores hjemmeside.
Baggrund
|