Finske Nokia, der er verdens absolut største mobilproducent, har kun hån tilovers for verdens største softwareproducent, Microsofts forsøg på at få en bid af kagen på mobilmarkedet.
»Vi ser ikke Microsoft som en konkurrent til os. De kan måske få et mindre marked på erhvervsområdet, men ser man på, hvad forbrugerne foretrækker, så er det vores produkter,« siger en selvsikker Anssi Vanjoki, Executive Vice President for Nokias mobiltelefoner, til Berlingske Tidende.
Meldingen fra Anssi Vanjoki, der er nummer to i den finske mobilkoncern, kommer som en reaktion på Microsofts intentioner om at blive mere end blot en leverandør af styresystemer. I denne plan indgår mobiltelefoni som en vigtig brik. Således er firmaet i fuld gang med at indgå samarbejder med mobilselskaber om at lave telefoner med Microsofts Smartphone-software som den bærende platform.
»Jeg er ikke overrasket over, at de gør det. Microsoft har altid været god til at skabe konvergens mellem teknologiske platforme, og derfor er mobiltelefonen oplagt for dem. Microsoft kan skabe sin egen lille forretning på det her, men de er en softwareleverandør og er meget nye i mobilbranchen, hvorimod vi har mange års erfaring,« siger Anssi Vanjoki.
Hos Microsoft erkender man, at man ikke agter at bide skeer med Nokia på det traditionelle mobilmarked. Det der er interessant i Microsofts øjne er markedet for såkaldte smartphones. Eksperter regner med at næsten halvdelen af alle solgte mobiltelefoner i 2007 vil være smartphones, der gør det muligt at se levende billeder og lignende med telefonen.
»Vi er kun interesserede i smartphones, og vi har tænkt os at tage en anselig andel af det marked,« siger Bjørn Cronquist, nordisk produktmanager for Microsoft Mobility.
Han vil ikke sætte tal på Microsofts mål, men siger:
»Når Microsoft går ind i noget, så gør vi det ikke for at være de små.«