Steam fra Valve sidder tungt på markedet for download af top-spiltitler. Nu skal Valve til at kæmpe om markedsandelene.
Electronic Arts (EA) har nemlig afsløret Origin.com.
Origin bliver beskrevet som direkte salgskanal af spil til privatforbrugere. De digitale butikshylder rummer i øjeblikket 150 titler. Der er flere på vej, også fra andre firmaer, men som udgangspunkt er det kun EAs egne spil, der kan findes på Origin. Det vil også sige kommende titler som Battlefield 3, FIFA 12, Madden NFL 12 og Mass Effect 3.
Origin bliver altså en direkte konkurrent til Steam, der har fået et forspring og i dag lader 2,5 millioner brugere - på både Mac og PC - vælge mellem 1100 spil. Blandt de 1100 titler er også titler fra EA som The Sims og Battlefield. Det er uvist, om EA vil kræve dem fjernet.
Det er ikke så mærkeligt, at EA nu vil have en større bid af kagen, da analyser fra NPD Group sidste år afslørede, at der nu bliver solgt flere enheder digitalt end på fysiske medier.
Origin lader heller ikke til at være et halvhjertet forsøg på at bide sig fast.
"I de kommende år vil vi omforme EA fra at være en leverandør af fysiske varer til at være et fuldstændigt digitalt underholdningsfirma. Vi laver EA om til at sælge games-as-a-service," har administrerende direktør John Riccitiello for nylig udtalt.
EA lover, at der kommer meget fokus på det sociale aspekt af gaming, og at det også bliver muligt at se og sammenligne highscores over mobilen. Der kommer flere detaljer om Origin på den igangværende spilmesse E3 Expo.