Forhandlerskepsis får nu Microsoft til at overveje at ændre sin måde at fakturere kunder, der køber cloud-ydelser som for eksempel BPOS (Business Productivity Online Suite). Det kom frem i sidste uge, hvor Microsofts globale kanalchef, John Roskill, mødtes med en gruppe af amerikanske forhandlere.
Her sagde Roskill ifølge Redmond Channel Partner, et specialmedie for Microsoft-forhandlere, at man på højt niveau i Microsoft overvejer, hvordan man kan komme forhandlerne i møde.
»Så sent som i går har jeg deltaget i et møde med folk på ret højt niveau i Microsoft , hvor vi talte om, hvordan vi præcis kan gøre det, og hvilke forskellige måder, vi kan gribe det an, fordi vi ønsker at lade jer gøre det,« sagde John Roskill ifølge Redmond Channel Partner.
Når forhandlere sælger et abonnement på BPOS og andre cloudbaserede Microsoft-produkter, får kunderne deres månedlige faktura direkte fra Microsoft. Forhandleren får derefter en kontant bonus, som det første år er på 12 procent af kundens betaling.
Det rejser spørgsmålet, om det er forhandlerne eller Microsoft, der »ejer« relationen til kunderne. Roskills udtalelser viser, at Microsoft er opmærksomme på, at forhandlernes skepsis overfor den direkte faktureringsmodel er en barriere for den cloud-strategi, som Microsoft har lagt sig på det seneste års tid.
John Roskill understregede på mødet med de amerikanske forhandlere, at Microsoft mener det alvorligt, når man siger, at cloud skal bringes ud til kunderne gennem forhandlere. Han nævnte i den forbindelse, at Microsoft allerede i dag tilbyder at trykke logo og links til forhandlerne på de fakturaer, man sender til kunderne. Men han erkendtes samtidig, at det ikke er nok til at stille forhandlerne tilfreds.
»Ideelt set vil I forhandlere gerne gøre ting som BPOS til en del af jeres samlede tilbud og sende en enkelte regning til kunden. Det hører vi, og det respekterer vi,« siger John Roskill.