I USA tales meget om fænomenet "road rage", spontane raseriudbrud i trafikken. Nu har analysefirmaet Roper Starch Worldwide opfundet et nyt begreb; "web rage". Som navnet mere end antyder handler det om hidsighed efter nytteløs informationssøgning på Nettet.
Den gennemsnitlige Internet-bruger bliver arrig og frustreret efter 12 minutter, når søgemaskinen spytter det ene ubrugelige resultat efter det andet ud på skærmen. Nogle brugere - helt nøjagtigt 7 pct. - reagerer allerede negativt efter tre minutter.
Roper Starch Worldwide mener at den enorme informationsmængde - søgemaskinen Google.com har indekseret 1,3 milliarder websider, hvilket stadig kun er 20 pct. af det totale antal - betyder at mange brugere bliver frustrerede og vender sig bort fra Internet.
En tredjedel af de adspurgte siger at de bruger mindst to timer om ugen på at søge efter informationer, mens 71 pct. bliver frustrerede, hvad enten de finder det søgte eller ej. Hele 86 pct. ønsker sig at det skal blive lettere at søge efter informationer.
Internet-undersøgelsen er bestilt af søgemaskinen Webtop, hvor brugere kan formulere søgeforespørgsler som almindelige sætninger.
(Kilde: Nua, ZDNet)