Software finder vej til stadig flere apparater, og det øger behovet for at kunne fejlrette og opdatere alt lige fra støvsugere til mobiltelefoner. Et lille dansk firma har i dag snigpremiere på et stykke software, der vil betyde et farvel til serviceværkstederne.
Med Resilient-softwaren fra det lille firma OOVM, der holder til i Århus-forstaden Tranbjerg, bliver det muligt for producenterne at servicere apparaterne direkte ude hos forbrugerne. Softwaren kan ligges som et lag under den almindelige software i et hvilket som helst apparat og gøre det muligt at opdatere eller reparere apparatet i en håndevending.
OOVM har i dag premiere på den første testversion af Resilient, men direktør Lars Bak forventer allerede i løbet af foråret at være parat med en egentlig version 1.0. og ambitionerne fejler ikke noget.
»Potentialet for Resilient er stort, fordi det løser et problem som ingen andre kan løse,« siger Lars Bak.
Resilient er baseret på "virtual machine technology". Programmer der skrives ved hjælp af Resilient kan køre på vilkårlige maskiner, der har Resilients eksekveringsplatform installeret. Denne form for platformsuafhængighed er vigtig for softwareudviklerne, der således bliver i stand til at skrive programmer, der kører overalt, men den er også vigtig for producenterne af apparater, idet de slipper for at blive låst fast til en bestemt type hardware. Selvom de vælger at skifte hardware, kan de programmer og den funktionalitet de tilbyder kunderne bevares.
OOVM ser i første omgang mobilproducenterne som oplagte kunder, i det Resilient vil kunne gøre dem i stand til at tilbyde kunderne nye funktionaliteter eller fejlrettelser til deres telefoner ved blot at lade dem downloade det eller modtage det via sms.