Næsten halvanden måned efter afsløringen af et alvorligt sikkerhedshul i varehus-kæden Harald Nyborgs netbutik er fejlen ikke blevet rettet.
En af de ordrebekræftelser, som Harald Nyborg har blotlagt for sine kunder. Redaktionen har fjernet navn og adresse på kunden. Bestillingen er foretaget onsdag, og varerne betalt via Danske Banks netbetaling. |
Dermed fik han adgang til hundredvis af ordrebekræftelser, der minimum går tilbage til midten af juni måned.
Af ordrebekræftelserne kan man læse navn og adresse på kunder, se hvad de har købt, samt hvilken betalingsmetode, de har benyttet. Eksempelvis dankort, homebanking eller efterkrav.
Uvedkommende kan dog ikke se oplysninger om dankortnumre eller kontonumre.
I begyndelsen af juli opdagede en anden læser et hul i Harald Nyborgs netbutik, der gav adgang til samme oplysninger om andre kunders indkøb som det aktuelle sikkerhedshul.
Dengang benægtede Harald Nyborg i første omgang fejlen, og efter at Computerworld Online gik ind i sagen truede den fynske koncern endda læseren med retsforfølgelse.
Gav undskyldning
Senere gav Harald Nyborg en uforbeholden undskyldning og lovede, at sikkerheden nu var i top.
- Jeg må formode, at Computerworld Online måske endnu engang vil tage sagen op, da Harald Nyborg tilsyneladende overhovedet ikke har fattet budskabet, skriver Allan Bach i en mail til Computerworld Online.
Samtidig med henvendelsen til redaktionen, sendte Allan Bach en mail til Harald Nyborg og gjorde opmærksom på fejlen.
Her blev en del af netbutikken torsdag morgen lukket af, så det ikke længere er muligt at udnytte hullet til at få adgang til ordrebekræftelserne.
Citat fra Harald Nyborgs netbutik:
"Alle de oplysninger, du giver os, behandler vi med størst mulig diskretion. Oplysningerne bruges kun internt, og vi gør alt, hvad vi kan for at beskytte og hemmeligholde dine data. Vi garanterer, at vi aldrig sælger, udlejer eller udlåner personlige oplysninger til anden side." |
Nu vil han vurdere, om det er nødvendigt at lukke netbutikken ned i en periode, eller om fejlen kan rettes hurtigt.
- Så svært kan del vel heller ikke være, bemærker Mogens Krammer.
Mener du, at man som kunde i Harald Nyborgs netbutik kan føle sig tryg?
- Det rager ikke andre, hvad man køber hos os, men omvendt er vores produkter ikke noget, man skal skamme sig over. Alligevel er det helt utilfredsstillende, og fejlen skal rettes meget hurtigt, siger Mogens Krammer.
Læs mere om sagen på Computerworld Online senere torsdag