Hver femte af Tele Danmark's kunder overvejer at skifte teleselskab, når det bliver muligt. Og det er primært de unge og veluddannede, der vender ryggen til det tidligere tele-monopol. Det skriver Børsen i dag, på baggrund af en undersøgelse foretaget af Greens Analyseinstitut.
Samtidig viser undersøgelsen, at mange unge allerede har skiftet teleselskab. Ifølge artiklen i Børsen er 55 procent af de mennesker, der har valgt at forlade Tele Danmark til fordel for et konkurrerende selskab, mellem 18 og 39 år. Det efterlader Tele Danmark med en kundegruppe med en gennemsnitsalder på 50 år. Gennemsnitsalderen for kunderne i de øvrige teleselskaber er kun 42 år.
De unges flugt truer Tele Danmarks vækst. Specielt indenfor nye Internet- og datatjenester som SMS, WAP og hurtig Internetadgang - områder, som Tele Danmark har satset kraftigt på gennem de seneste år. Peter Max, der er salgs- og marketingsdirektør i Tele Danmark, erkender i Børsen problemet, og fortæller, at teleselskabet satser på at blive en attraktiv udbyder for de unge. Peter Max gør samtidig opmærksom på, at Tele Danmark allerede nu har satset på flere webtjenester henvent til unge - deriblandt mobiltjenesten MobilSjov og netklubben Klub Kult.
Undersøgelsen viser, at det primært er Tele Danmark's priser, der skræmmer de unge. Hele 55 procent af de mennesker, der ønsker at skifte selskab, angiver at prisen er en "meget vigtig" faktor. Undersøgelsen viser desuden, at kun 40 procent af Tele Danmarks kunder er "tilfredse" med selskabets service.
(Kilde: Børsen)