Indhold
Intel og Microsoft vil nu udfordre de dominerende leverandører af videospil, Nintendo, Sega og Sony. Det skriver nyhedstjenesten Bloomberg News.
De to amerikanske computergiganter arbejder begge på en række projekter, der skal bryde den japanske dominans på verdensmarkedet for videospil. Markedet vurderes til næste år at have en omsætning på 15 milliarder dollar.
Microsoft arbejder angiveligt på en spillekonsol og "andre projekter". Under kodenavnet X-Box udvikler Microsoft en konsol baseret på en chip fra Intel eller AMD, der skal gøre den lige så kraftig som den kommende PlayStation 2 fra Sony, der introduceres til næste år.
Computerspil er ved at blive mere avancerede end mange pc'er og kan udvikle sig til at blive affyringsrampen for interaktiv underholdning som Internet og digitalt tv.
Nye japanere
I næste måned lanceres Sega sin nye Dreamcast-maskine baseret på digital video-disk teknologi i Europa og USA. Dreamcast rummer blandt andet mulighed for Internet-adgang.
Også den kommende PlayStation fra Sony bygger på den digitale videodisk teknologi, der giver mulighed for biograffilm-lignende grafik.
Den kommende spillekonsol fra Microsoft er en mulighed for yderligere at udbrede lomme-styresystemet Windows CE.
For Intel er spillemarkedet også en ny potentiel indtægtskilde. Intel kan udvikle specialchips til spillemarkedet og også satse på at producere spillekonsoller.
Microsoft er i dag verdens fjerdestørste producent af pc-spil.