En amerikansk domstol har beordret reklamesoftwarefirmaet Gator til midlertidigt at stoppe med at vise pop-up-reklamer på en række amerikanske avisers websteder. Det er blandt andet aviserne New York Times og Washington Post, skriver den amerikanske nyhedstjeneste ZDNet.
Når webstederne slæber Gator i retten, skyldes det, at det ikke er webstederne selv, der beder om pop-up-reklamerne. I stedet ligger Gators software i baggrunden på internetbrugernes pc'er og holder øje med, hvilke sider der besøges. Hvis et websted udløser de rigtige nøgleord for én af Gators kunder, åbner programmet pop-up-vinduer med reklamer.
Internetbrugere stifter bekendtskab med Gators software i forbindelse med en række freeware og shareware-programmer, hvor det er en betingelse, at man installerer Gators software, før man må bruge selve programmet.
Gators software styrer reklamevisning og kan give målrettede pop-up-reklamer. Det har tidligere givet anledning til retslige skænderier mellem Gator og en række websteder. Specielt i de tilfælde, hvor Gator har åbnet vinduer med reklamer for konkurrentens produkter.
Da retten fredag nedlagde midlertidigt forbud mod Gators aktiviteter på de amerikanske avisers websteder, var det på baggrund af, at aviserne overbeviste retten om, at Gator krænkede deres ophavsret, fordi selskabet tjener penge på det indhold, aviserne producerer, uden at aviserne selv får del i indtægterne fra pop-up-reklamerne.
Gator selv forsvarer sig med, at det må være op til brugerne selv, om de vil se relevante reklamer i separate vinduer, mens de surfer på nettet.
Relevant link:
Gator.com