Trods krisestemmning og faldende aktiekurser kan den amerikanske Internet-handel notere en sund vækst. Forrester Research fortæller i en ny analyse at amerikanerne brugte 3,4 mia. dollar på Internet i februar måned, en vækst på 13 pct. i forhold til januar, hvor landets borgere handlede for 3 mia. dollar.
I samme måned sidste år, februar 2000, blev der handlet for 2,4 mia. dollar on-line i USA. Fra januar til februar 2001 steg antallet af Internet-opkoblede husholdninger i USA fra 13,3 mio. til 13,5 millioner.
Forresters' forskningsdirektør James L. McQuivey siger i en kommentar til undersøgelsen, at den økonomiske nedtur har betydet, at online-forbruget i stedet for at vokse med utrolig hastighed "kun" vokser med fænomenal hastighed.
Men Gail Janensch fra Greenfield Online, et analysefirma der gennemførte undersøgelsen sammen med Forrester, maner til besindighed. Væksten i online-salget svarer til, hvad man ville forvente på baggrund af væksten i antallet af Internet-brugere, siger Janensch.
Den gennemsnitlige Internet-forbruger i USA brugte dog 20 dollar mere på Internet i februar end måneden før, og salget voksede især indenfor møbler og hvidevarer.
(Kilde: IDG News Service)