De danske IT-virksomheder er blandt verdens bedste. Alligevel sakker Danmark bagud i e-handels kapløbet, mens lande som USA og Sverige fører løbet stort. De danske virksomheder går med livrem og seler og tænker ikke stort nok. Det er konklusionen i en større artikel i Børsen Informatik i dag.
De danske virksomheder bør søge ud og erobre markedsandele på det globale marked - deriblandt Sydeuropa og Latinamerika, der netop har nået Internetalderen, men hvor markedet endnu ikke er fastlagt. Et land som Spanien har 40 millioner indbyggere, hvoraf kun 6 procent, eller to en halv million mennesker, er på Nettet. Allerede i løbet af et år vil penetrationen vokse til 15 procent - og dermed er landet en gylden chance for virksomheder, der vil sikre sig en førerposition på markedet mens omkostningerne ved at etablere sig stadig er lave.
To af de områder, hvor de danske virksomheder udmærker sig i forhold til de udenlandske konkurrenter, er integration af salg samt logistik. Mere konkret drejer det sig om blandt andet kryds-pakning, hvor kunden får flere produkter i samme forsendelse, og "e-mail notification" - det vil sige beskeder til kunden om, at en vare er forsinket eller udsolgt. Disse teknologier vil nemt kunne overføres til udlandet.
Trods den teknologiske førerposition er de danske virksomheder ikke særligt synlige i udlandet. Ifølge Børsen skyldes det blandt andet kulturelle barrierer. Martin Thorborg fra Jubii siger til Børsen, at der generelt ikke er tradition for at tænke stort i Danmark, mens Børsen selv konkluderer, at danskerne har en lang tradition for at følge i fodsporene på udenlandske virksomheder. Men når det drejer sig om e-handel er landet fortsat ubetrådt - og det får de danske virksomheder til at holde tilbage.
(Kilde: Børsen)