Hvor meget har du som kunde krav på i erstatning, hvis forhandleren mister din laptop, der var spækket med personlige informationer? En kvinde i USA mener, at svaret er 54 millioner dollars - hvis man inkluderer kompensation for svig og smerte.
Raelyn Campbell indleverede i foråret 2007 sin laptop til reparation hos forhandleren Best Buy i Washington D.C. Efter tre måneder indrømmede Best Buy at have mistet hendes computer. Tre måneder senere indgav hun det svimlende søgsmål.
Da Campbell i 2006 købte sin laptop, investerede hun samtidig i en såkaldt »extended warranty«. Det syntes umiddelbart som en god investering, da on/off-knappen et år senere gik i stykker.
Campbell indleverede derfor sin laptop til reparation og fik samtidig at vide, at hun ville have den i hænde igen to til seks uger senere. En uheldig melding for kvinden, der brugte computeren i forbindelse med sine mange arbejdsrejser til Asien.
Da de seks uger var gået, kontaktede Campbell en lang liste af medarbejdere, der alle informerede hende om, at hendes laptop kunne dukke op hvert sekund. Senere viste det sig dog, at Best Buy rent faktisk havde mistet computeren og ikke anede, hvor den var.
Best Buy tilbød derfor kvinden en erstatning på 900 dollars - for en laptop, hun betalte 1.100 dollars for. Campbell krævede i stedet 2.100 dollars, men uden held. Derfor bad hun sin advokat kontakte forhandleren, som kvitterede med en 1.100 dollars-refundering samt et gave kort på 500 dollars.
På samme tid gjorde advokaten Campbell opmærksom på, at hendes personfølsomme informationer på computeren, såsom skatteoplysninger, kunne udnyttes til en form for »identitets-tyveri«.
Den dårlige behandling, ventetiden og frustrationen over de tabte personoplysninger fik nu Campbell til at indgive et 54 millioner dollars stort søgsmål - uden advokatrepræsentation vel at mærke.
Den 20. december 2007 tilbød Best Buy en erstatning på 2.500 dollars oven i refunderingen og gavekortet. Campbell indrømmer, at hun ikke har nogen forventning om at vinde flere millioner dollars i sagen. Alligevel vil hun ikke stille sig tilfreds med tilbuddet, da hendes udgifter i mellemtiden er steget.
Campbells krav kan nu defineres i tre punkter: Hun vil have dækket sine udgifter, hun vil have en forklaring på den forsvundne laptop, og så vil hun have et løfte fra Best Buy om, at de vil optræne personalet til at kunne håndtere og forhindre problematikken vedrørende forsvundne varer.