Microsofts strategi med at købe hele softwaremoduler fra deres partnere rækker videre end bare til gårsdagens køb af et Dynamics AX-modul til retailbranchen fra danske Columbus It Partner. Samtidig med det danske køb har Microsoft også købt AX-moduler til professional services og til proces manufacturing fra to amerikanske selskaber. Det skal styrke Microsofts ERP-tilbud overfor mellemstore og større kunder.
»Opkøbene får mellemstore og store virksomheder med en Microsoftstrategi til at tro mere på AX og bør flytte markedsandele fra SAP og Oracle,« vurderer ERP-ekspert Herbert Nathan.
Microsoft har i årevis levet godt på en partnerstrategi med et økosystem, hvor softwaregiganten anbefalede løsninger, der var udviklet af forhandlere rundt omkring i verden. Men den strategi holder ikke overfor alle kunder, vurderer Herbert Nathan, der mener, at internationale kunder bliver mere trygge, når de ved, at Microsoft selv tager ansvar for løsningen.
»Det er ikke sikkert, at en amerikansk kunde, vil stole på en løsning udviklet af en dansk forhandler. Her blåstempler Microsoft løsningen, når de går ind og tager ejerskab,« siger Herbert Nathan.
Strategiskifte
Gårsdagens opkøb markerer et skridt væk fra Microsofts hidtidige tilgang til deres AX-produkt hvor man har fisket de bedste løsninger ud af partnere. Den amerikanske Dynamics-blogger Josh Greenbaum kalder i sin blog i går Microsofts opkøb for et »tegn på et skifte i strategi, eftersom Microsoft anerkender umuligheden af udelukkende at stole på partnerprodukter for at skubbe nødvendig innovation ind på markedet«.
Han fremhæver Microsofts særlige dilemma i det øko-system, som har frembragt et væld af ekstra løsninger, udviklet af lokale forhandlere. Mens de lokale løsninger har en styrke i at være udviklet tæt på kunderne, har det samtidig den svaghed, at den enkelte partner ikke har ressourcerne til samtidig at udvikle et globalt produkt og samtidig være engageret i salg og markedsføring overfor kunder udenfor deres eget marked.
Microsoft skal dog ifølge den danske ERP-ekspert blive ved med at støtte op løsninger, som partnerne selv markedsfører.
»Microsoft må absolut holde fast i deres succes med partnerkanalen, for det er den, der har sørget for, at de er nået så langt som har gjort,« fastslår Herbert Nathan.