Mobiltelefoner er faldet markant i pris, siden markedet så de første mobiler til hr. og fru Danmark. Nu hævder Google-chefen Eric Schmidt, at mobiltelefonerne i fremtiden bliver gratis, hvis man til gengæld modtager reklame.
Udmeldingen kom i et interview med Reuters lørdag. Her peger Schmidt på, at mobiltelefonen har fået en så central plads i vores liv, at den bliver benyttet otte til 10 timer per dag. Og lige så vigtigt er det, at den i dag ikke bare bliver brugt til kommunikation men også til gå på nettet, spille spil og se tv.
Schmidt mener derfor, at teleselskaberne bør overveje at give telefonerne væk mod, at brugerne til gengæld modtager målrettede reklamer.
Google har pilotprojekter for mobilreklame i Japan, hvor logoer, tekstreklamer og videoreklame popper op på brugernes mobile enheder, og søgegiganten prøver at få landets teleoperatører til at gå ind i mere vidtrækkende forsøg. Schmidt afviser dog, at Google selv vil give telefoner væk.