Danmark har i den seneste tid for alvor markeret sig i den internationale spilbranche med succestitler som Hitman, Freedom Fighters og Gangland. Danske programmører, grafikere og musikere er efterspurgt i spilbranchen - det mærkede den danske lydmand Thomas Bärtschi, som rejste til Tyskland i 2002 for at komponere musik og producere lydeffekter til actionspillet Far Cry.
Mens computerspillere venter med tilbageholdt åndedræt på Half-Life 2 og Doom III, som repræsenterer den næste generation af actionspil med ultrarealistisk grafik og lyd, er Far Cry overraskende kommet ind fra sidelinien med sin flotte grafik og eksotiske sydhavs-stemning.
Det lille firma Crytek i Coburg har udviklet spillet med en brøkdel af det budget, som andre stor-produktioner har til rådighed.
»En af grundene til, at Crytek har formået at udvikle Far Cry for mere begrænsede midler og stadigvæk har været i stand til at bibeholde den høje standard, er at mange af de specialister som har arbejdet på projektet er blevet håndplukket på baggrund af evner og entusiasme, men ikke nødvendigvis fordi de har en imponerende 'track-record' med kendte spiludgivelser bag sig,« siger Thomas Bärtschi til ComON.
Han henviser til, at Crytek har samarbejdet med spil- og hardwareproducenter igennem hele udviklingsperioden, hvilket har skabt løbende indtjeningsmuligheder for firmaet. Crytek leverede bl.a. en speciel 64-bit-version af Far Cry til AMD's 64-bit-processor release-event sidste efterår.
»Det er også værd at bemærke, at Crytek ligger placeret i byen Coburg. En markant billigere by at leve i sammenlignet med f.eks. Frankfurt eller København. Denne forskel har givet mange medarbejdere større mulighed for at vælge royalty-optioner - i stedet for at få udbetalt normal løn,« siger den danske musiker, som skriver »tonemester« på sit visitkort.
Det tyske actionspil Far Cry er blevet overøst med priser og har for alvor formået at placere Europa centralt på spilbranchens verdenskort. Thomas Bärtschi tror, at det kun er et spørgsmål om tid, før den europæiske spilbranche vil indhente USA - og Danmark kan få en central rolle.
»Jeg forventer mig utrolig meget af danske udviklere som Mediamobsters, Deadline Games og Mnemonic Studio. De er alle meget målrettede virksomheder med et fantastisk initiativ og potentialle. Det bliver spændende at følge deres videre udvikling, men også interessant at se, om de formår at forblive 'danske',« siger han.
Men Thomas Bärtschi er samtidig et eksempel på, at mange danske spiludviklere vælger at rejse til udlandet for at finde arbejde. Han efterlyser en støtte-pulje til at hjælpe nystartede danske spilvirksomheder.
»Den gode idé eller det gennemtænkte koncept skal i mine øjne kunne være adgangsgivende til finansiel støtte. Det drejer som om at bakke op omkring den enorme talent-masse som vi råder over her i Danmark - mange af de 'bedste' indenfor deres område vælger at tage til udlandet fordi der er større chancer for at få arbejde indenfor branchen,« siger han.
Efter opholdet i Tyskland har Thomas Bärtschi har startet sit eget lydfirma, futuresound.dk, som producerer musik og lydeffekter til digitale medier.