Fra 1. oktober er det helt slut med udvikling i kundestyringssystemer (Customer Relationship Management) i Baans afdeling i Danmark. Producenten af virksomhedssystemer har besluttet at samle al softwareudvikling i tre centre i USA, Holland og Indien.
Dermed lukker Baan ? der er en del af den britiske automatiserings-koncern Invensys ? det udviklingscenter i Herlev, som den danske del af selskabet ellers var meget stolt over at kunne beholde i december 2001.
Forud var gået halvandet år med konstant international krise, der sendte Baan ud over kanten og tæt på konkurs inden Invensys frelsende opkøb.
Derved bliver der nedlagt 20 arbejdspladser her i landet. Fremover vil Baan Danmark have 50 ansatte, der fortrinsvis beskæftiger sig med salg og konsulentrådgivning.
Større synergi ønskes
CRM-udviklingen har været placeret i Danmark, siden Baan i 1997 købte den danske softwarevirksomhed Beologic og indlemmede den i det fremadstormende ERP-selskab, som gik efter struben på tyske SAP. Efter Invensys-købet blev udviklingsafdelingen en del af Invensys CRM med hovedkvarter i Golden, Colorado i USA.
Men nu ønsker Baan ifølge area director i Danmark, Kim Lave Nielsen, at få en større synergi mellem koncernens forskellige fokusområder CRM, SCM (Supply Chain Management) og PLM (Product Lifecycle Management).
- Ved at etablere tre centrale udviklingscentre kan vi bedre konsolidere og kontrollere udviklingsplanerne for vores produkter, siger han i en pressemeddelelse, omend han dybt beklager konsekvenserne for de berørte medarbejdere.
Flere af de danske udviklingsfolk får tilbudt arbejde i USA, men fyringer kan ikke undgås. Kim Lave Nielsen understreger imidlertid, at ændringen ikke får indflydelse på selskabets danske kunder.