Efter mange års udviklingsarbejde - og flere års udsættelser - blev Age of Conan endelig lanceret den 22. maj i år. Norske Funcom havde på flere punkter udviklet en stærk pendant til gigantsucces'en World of Warcraft, som den norske norske MMORPG åbenlyst forsøgte at kapre spillere fra.
Først nu er der meldinger fra Funcom om, hvordan satsningen er gået. Den er kort fortalt gået dårligt.
"Det er ikke lykkedes godt nok for os at lave et rollespilssystem, som holder spillerne engageret i hundredvis af timer," siger koncernchef i Funcom Trond Aas i forbindelse med presentationen af det børsnoterede selskabs seneste kvartalsregnskab.
Ifølge nyhedstjenesten e24.no konstaterer Funcom, at de gennemsnitlige abonnementsperioder har været kortere end ventet i Age of Conan. Lige som tilfældet er det med World of Warcraft skal spillerne tegne et abonnement til omkring 100 kroner om måneden for at kunne hugge hovedet af deres fjender og - hvad spillet ellers indbyder til.
Gejsten er dog ikke gået helt af den muskelsvulmende og sværsvingende barbar. Funcom har trods de troløse kunder hentet et overskud på driften på over 5 millioner dollar, og selskabet står nu foran at lancere Age of Conon i Rusland og Polen.