Partnerskab mellem it-leverandør og kunde er et af tidens store mantra'er når it-projekter skal rulles ud i de danske virksomheder. Men i det konkrete arbejde, er der fortsat knas på linjen i samarbejdet. Virksomhederne oplever ofte at leverandøren har svært ved at overholde aftaler og leverer den varer virksomhederne efterspørger. Det skriver IT-avisen ComON i denne uge.
Det problemfyldte samarbejde er senest dokumenteret i Rambøll Managements "IT i Praksis"-undersøgelse, der kom i sidste uge. Her peger hovedparten af de deltagende knap 200 it-chefer fra en række af landets største virksomheder på, at de har oplevet problemer med leverandørernes evne til at overholde aftaler. En evne som it-cheferne betegner som en af de vigtigste faktorer ved implementeringen af et it-projekt.
»Vi oplever at begge parter har fokus på at skabe et godt samarbejde, men ofte er det svært at få det til at lykkedes konkret,« forklarer chefkonsulent Nicolai Brehm Suhr fra Rambøll Management.
Han peger på, at leverandørerne skal være bedre til at kunne levere værdi for kundens forretning.
»Leverandøren skal tage et større ansvar. Han skal ikke blot levere til tiden, han skal også være i stand til at levere forretningsmæssig værdi til kunden,« understreger Nicolai Brehm Suhr.
Hos Dansk IT, der er et netværk med over 5000 danske it-chefer, opfordrer formand Per Buchwaldt virksomhederne til at fokusere på leverandørernes modenhed.
»Man bør som virksomhed spørge til hvor leverandøren befinder sig på en modenhedskurve,« siger Per Buchwaldt og refererer til en undersøgelse i foråret, der viste at hovedparten af de danske it-leverandører stadig mangler at kunne leve op til basale krav om at overholde tidsfrister og budgetter.
»Som it-chef kan man til stadighed undre sig over, at leverandørerne fortsat er mere salgsfokuserede end kvalitetsfokuserede,« påpeger Per Buchwaldt.
Fra leverandørsiden skyder man dog tilbage.
»Virksomhederne har ofte svært ved at forstå hvor vanskeligt det egentligt er at lave de systemer, de efterspørger,« fastslår Helge Munk fra it-leverandøren Munk IT i Odense.
Per Buchwaldt erkender at leverandørerne ikke alene bærer ansvaret for at der kommer knas på linjen mellem parterne.
»Vi skal have drejet fokus i it-projekter fra pris til kvalitet, og der har vi som it-chefer og virksomheder også et ansvar,« siger Per Buchwaldt.