I Trump-lejren er der ingen tvivl.
Tirsdagens valgsejr havde ikke været mulig, hvis ikke Donald Trump havde fået massiv støtte fra verdens rigeste person og ejer af det sociale medie X, Elon Musk.
"Jeg tror ikke engang, at valget ville have været tæt, hvis det ikke var for alt det, som Elon Musk bidrager med via X, hvor han er med til at vise folk, hvad der foregår," sagde Donald Trumps søn, Donald Trump Jr., i en podcast på valgdagen.
Dermed gør han det også klart, at en af valgkampens hjørnesten blev lagt, da Elon Musk i 2022 opkøbte det daværende Twitter for 44 milliarder dollar.
Dertil kommer de mere end 100 millioner dollar, som han donerede til valgfonden America PAC, hvor han i løbet af de sidste dage af valgkampen dagligt udloddede en million dollar blandt vælgere, som underskrev en støtteerklæring og gav deres data til fonden.
Men det store spørgsmål er nu: Hvad var Elon Musks plan med den massive støtte, og hvad forventer han mon at få igen?
Hvad er planen?
For der var nok mange, der undrede sig over, at Tesla-topchefen fravalgte at støtte de normalt så elbilsglade demokrater, og i stedet satsede så voldsomt på en præsidentkandidat, der gentagne gange har udtalt sig ualmindeligt fjendtligt om elektriske biler.
Samtidig betyder støtten, at Elon Musk gjort sig upopulær blandt mange demokratiske vælgere, der historisk set har været langt mere tilbøjelige til at købe elbiler end republikanere.
Der er dog flere mulige forklaringer på det tilsyneladende paradoks.
Én af dem skal findes i et særligt skattefradrag på 7.500 dollar til folk, der køber elbiler.
Det kan lyde kontraintuitivt, men Elon Musk vurderer, at en fjernelse af tilskuddet vil skade Teslas konkurrenter mere, end det vil skade Tesla, som i dag producerer elbiler i en skala, ingen andre amerikanske producenter kan matche.
Fjernelse af tilskuddet vil give Tesla en konkurrencefordel og kan forhindre, at traditionelle amerikanske bilproducenter som Ford og General Motors for alvor får et ben indenfor på det amerikanske elbilsmarked.
Hertil kommer i øvrigt, at Musk allerede har tjent styrtende på valget, da Teslas aktiekurs efter valget steg med næsten 14 procent.
Konkurrence fra Kina
Teslas konkurrence kommer i stigende grad fra kinesiske elbiler, der med massiv statsstøtte i øjeblikket hældes ud over verdensmarkedet.
Elon Musk har ganske vist tidligere erklæret, at han er modstander af tariffer på elbiler, men ikke desto mindre er det værd at bemærke, at Joe Biden, med støtte fra både demokrater og republikanere, har indført 100 procents tariffer på elbiler fra Kina.
De færreste er nok i tvivl om, at Donald Trump vil fastholde tarifferne – måske vil han endda indføre flere handelshindringer på udenlandske elbiler.
Deregulering af selvkørende teknologi
Elon Musk og Tesla er samtidig ekstremt aggressive i forhold til at udrulle ny selvkørende teknologi.
Ikke mindst den såkaldte Cybercab, som han så sent som i sidste måned introducerede for offentligheden.
Men også Teslas selvkørende software FSD, der ifølge Musks løfter allerede til næste år vil gøre det muligt for eksisterende Teslaer at køre helt uden indblanding fra en chauffør.
Udrulningen af denne type teknologi kræver dog grønt lys fra myndighederne.
Donald Trump har tidligere erklæret, at han vil "stoppe førerløse biler."
Men Elon Musk håber givetvis, at en Trump-administration, der er kommet til magten med Musks hjælp vil være mindre tilbøjelig til at sætte foden ned over for teknologien og fjerne reguleringen af den kunstige intelligens, som er grundlaget for den selvkørende teknologi.
Meget mere end Tesla
Selvom de mange Tesla-biler, som vi især her i Danmark ser i gadebilledet, er det mest tydelige aftryk som Elon Musk har sat på vores verden, så er hans imperium meget mere end Tesla.
Han satser stort på X’s chatbot Grok, som han håber vil kunne udfordre ChatGPT.
Men måske endnu vigtigere er hans rumfartsselskab SpaceX, som er dybt afhængigt af gigantiske kontrakter med den amerikanske stat.
SpaceX har store kontrakter med NASA, og det amerikanske militær er storkunde hos satellittjenesten Starlink.
Så sent som sidste år indgik SpaceX kontrakter på tre milliarder dollar med den amerikanske stat, og over de seneste fem år har selskabet landet kontrakter til en samlet værdi af intet mindre end 11 milliarder dollar.
Vil indsætte allierede i regeringen
Ifølge New York Times har Elon Musk ytret ønske om, at Trump skal indsætte SpaceX-ansatte på poster i netop det amerikanske forsvarsministerium.
På samme måde kan man forestille sig, at Elon Musk har ambitioner om at få allierede placeret på topposter i andre ministerier, der har betydning for hans imperium.
Som prikken over i’et har Trump lovet at sætte Elon Musk i spidsen for en kommission, der skal effektivisere og strømline hele det amerikanske regeringsapparat.
"Et supergeni"
Effekten af støtten var også tydelig på valgnatten, hvor Donald Trump i sin sejrstale takkede Elon Musk og kaldte ham for et "supergeni."
Det blev dermed tydeligt for hele verden, at 'verdens rigeste mand' har fået placeret sig i en position, hvor han er ualmindeligt tæt på 'verdens mest magtfulde mand'.
Musk kan meget vel være på vej til at blive den største amerikanske oligark i nyere tid, men hvor længe kan alliancen mellem to så store egoer, der sjældent viger af vejen for en konflikt, mon holde?