På trods af at tjenesten ikke har eksisteret siden oktober sidste år, er en række kunder hos teleselskabet Universal Telecom blevet faktureret for opkald til den Offentlige PersonSøgetjeneste (OPS).
Den 50-nummerserie, som tidligere rummede OPS-numrene, bruges i dag til mobilnumre. En fejl i de såkaldte CDR-filer, der indeholder oplysninger om et opkalds varighed med mere, gjorde at opkaldene stadig blev registreret i Universal Telecoms faktureringssystem som opkald til personsøgetjenesten.
»Vi beklager meget det skete, som skyldes en teknisk fejl hos vores leverandør, MCI,« siger Christina Christensen, der er ansvarlig for kundeservice hos Universal Telecom. Med adresse på den portugisiske feriø Madeira drager selskabet nytte af den lave portugisiske moms og kan således tilbyde billig telefoni over hele Europa.
Christina Christensen understreger, at fejlen har betydet, at langt de fleste kunder har betalt mindre end de oprindeligt skulle. Ifølge Universal Telecom er det kun et fåtal, der er blevet opkrævet et større beløb på baggrund af fejlen. Christina Christensen kan overfor ComON ikke sætte tal på præcis hvor mange kunder, der er blevet berørt af fejlen.
IT-avisen ComON har tidligere beskrevet hvordan komplicerede faktureringssystemer gør det nærmest umuligt for en række af landets teleselskaber at oplyse om minutprisen på kundernes fakturaer. Det har selskaberne ellers haft pligt til siden ikrafttrædelsen af en ny fælleseuropæisk momslov 1. januar i år.