Både alder og køn spiller en stor rolle når det gælder anvendelsen af ny teknologi. Det bekræfter en rapport, som analysefirmaet Hotwire har udarbejdet for EU. Hotwire har interviewet 6.000 EU-borgere om deres anvendelse af teknologi. Det blev hurtig klart, at unge mænd er meget mere tilbøjelige til at prøve nye teknologier end kvinder og mænd i aldersgruppen over 45 år, skriver Jyllands-Posten.
»Vi tror, at grunden til dette er, at producenterne fokuserer for meget på features i stedet for de fordele, man kan opnå med produkterne - og ikke mindst hvordan de kan påvirke vores liv positivt,« siger Brendon Craigie fra Hotwire til BBC.
Der er dobbelt så mange under 45 år end over denne alder, der har bredbånd, og 30 pct. flere mænd bruger bredbånd end kvinder.
Hotwire mener at producenterne gør sig selv en bjørnetjeneste ved at fokusere for meget på nye smarte funktioner i deres produkter, som alligevel ikke bruges. Det gælder eksempelvis mobiltelefoner, hvor kvinder nøjes med almindelig telefoni og tekstbeskeder, fortæller rapporten.