Rundt omkring i landets regionale elselskaber pusles der intenst med planer om at udrulle fiberbredbånd og på den måde gå ind i på tele- og bredbåndsmarkedet i direkte konkurrence med etablerede spillere som TDC. Men bredbåndseventyret får den kolde skulder hos de største af elselskabernes kunder.
»Det skal de ganske enkelt holde sig fra, for de har ikke forstand på det,« siger formanden for Foreningen for Slutbrugere af Energi, Peter M. Nielsen, der desuden er indkøbschef i Danisco Sugar.
Foreningen tæller 35 af landets mest energiforbrugende virksomheder, og er ikke i tvivl om at elselskaberne skal holde sig langt væk fra bredbåndet.
»Det er forbundet med en stor risiko, fordi der er mange spillere på markedet. De kan tænkes at ville sænke priserne for at kunne konkurrere med elselskaberne, der så risikerer at tabe penge på eventyret,« siger Peter M. Nielsen og peger som skrækeksempel på hvordan en investering i et tomatgartneri på Masnedø ved Vordingborg i midten af 1990'erne kostede elselskabet SEAS et tocifret millionbeløb.
På sigt er det elselskabernes hensigt, at investeringerne i bredbånd skal tjene sig selv hjem. Men i første omgang er det de penge, som elselskaberne har tjent på deres el-monopoler, som skal betale gildet. Senest løftede elselskabet Nesa i sidste uge sløret for udrulning af fiberbredbånd til i første omgang 2000 hustande.
»Det er fuldstændig urimeligt, at elselskaberne kan bruges deres monopol-position til at spare penge sammen til at konkurrere med TDC,« siger Peter M. Nielsen.
Hos Forbrugerrådet holder man også et skarpt øje med elselskabernes bredbåndseventyr.
»Når et elselskab går ud på nye markeder, må man sikre sig en fuldstændig vandtæt konstruktion, så man ikke risikerer at elkunderne kommer til at stå med regningen,« siger politisk medarbejder i Forbrugerrådet, Anders Hjorth Jensen.
Teleanalytikeren John Strand har tidligere stillet sig kritisk overfor elselskabernes bredbåndsplaner.
»Hvis de har tilstrækkeligt dybe lommer, så kan det godt være nogle enkelte af elselskaberne kan få en god forretning ud af det. Men i bund og grund er det her kun en våd drøm hos elselskaberne, fordi de har tjent en masse penge på deres el-monopoler, som de ikke ved hvad de skal bruge til nu,« sagde John Strand i juni til IT-avisen ComON.