Kelkoo, Pricerunner og Edbpriser er flittigt besøgt af prisbevidste danskere, når der skal købes nyt udstyr til computeren. Men leder man efter en ny forsikring, en ny bank eller andre tjenesteydelser, så er det straks lidt sværere at være forbruger.
Det mener folkene bag hjemmesiden Tjenestetorvet.dk, der netop er gået i luften.
De vil have overskueligheden fra almindelige pris-sammenligningstjenester til at gælde for forsikringer, bankaftaler, tyverialarmer, telefonabonnementer og andre ting, som ikke altid er direkte sammenlignelige.
Tjenestetorvet forsøger at gribe den opgave an ved at gøre sig til indgangsportal for salg af tjenesteydelser.
På Tjenestetorvet.dk indtaster forbrugeren sine oplysninger én gang. Oplysningerne sendes herefter videre til de banker, forsikringsselskaber og så videre, som kunden ønsker.
”Alle leverandører modtager den samme information fra vores brugere. Det gør det meget lettere for kunderne at sammenligne de tilbud, de modtager,” forklarer administrerende direktør Christoffer Feldt-Sørensen fra Tjenestetorvet.
Han mener også, at fremgangsmåden sikrer gode priser.
”Alle leverandørerne ved, at der er flere af deres konkurrenter, som også har fået tilbudt opgaven, og de vil derfor yde en god og hurtig service for, at kunden skal vælge lige netop dem,” siger Christoffer Feldt-Sørensen.
Det danske tjenestetorv er delvist ejet af lokale interessenter og de norske ejere. Der er desuden opstartet en filial i Østrig. I øjeblikket er Tjenestetorvet.dk især fokuseret på banker og forsikringsselskaber. Senere følger muligheden for at få gode tilbud fra flyttefirmaer og internetleverandører og tilbud på webdesign og advokatbistand ved dødsfald, boligskift eller skilsmisser.
Siden 2004, hvor Tjenestetorvet åbnede i Norge, har 150.000 nordmænd fået hjælp med at indsamle tilbud. I Norge har firmaet derfor også udvidet menukortet til lidt flere ting; for eksempel plastikoperationer og varmepumper.