Medarbejderne i bredbåndsselskabet Digginet har efter tre måneders ulidelig ventetid endelig fået deres løn. En truende konkurs er afværget. I Skifteretten kunne direktør Jimi Danielsen vise dokumentation for udbetaling af løn og betaling af regninger.
Den sidste måned har de nye ejere bag Digginet gentagne gange lovet at betale løn og regninger, men det har indtil nu været tomme løfter. Nu har selskabet med en bankgaranti på otte millioner kroner fra Danske Bank i hånden kunne betale løn og regninger. Og ejerne bag Digginet har fået en kredit på yderligere 22 millioner kroner til at drive forretning for. I mellemtiden er kunderne flygtet fra bredbåndsselskabet.
Hvordan vil Digginet genskabe troværdigheden?
»Nu har vi bevist, at vi er betalingsdygtige og har betalt løn. Det, medarbejderne har brug for nu, er arbejdsfred og ro omkring selskabet,« siger direktør for Digginet, Jimi Danielsen. Der samtidig kan fortælle, at selskabet vil blive lanceret under et nyt koncept og navn om to til tre uger.
Jimi Danielsen vil ikke kommentere, hvad der konkret vil ske med Digginet, men der er allerede ansat medarbejdere som i en eller anden form skal arbejde med bredbåndsløsninger.
Mandag den 2. oktober er der møde igen i Skifteretten, men det er en ren formalitet, mener Kåre Mønsted, juridisk chef og advokat i Sammenslutningen af Frie Funktionærer, der har ført en konkursbegæring mod Digginet på vegne af medarbejderne i bredbåndsselskabet.
Digginet overlevede en truende konkurs i sidste uge, da det kunne fremvise en bankgaranti fra en amerikansk bank.
Allerede for tre uger siden begærede De Frie Funktionærer Digginet konkurs på grund af manglende lønudbetaling til et af deres medlemmer. Flere fagforbund fulgte siden hen trop.