Sveriges største internetudbyder Telia-Sonera vil nu automatisk lukke for internetforbindelser, der bliver misbrugt til udsendelse af spam.
Det sker for at dæmme op for den overvældende mængde af uønskede e-mails, som udgør op mod halvdelen af alle e-mails. Desuden vil Telia-Sonera undgå, at andre internetudbydere spærrer for post fra Telia-Soneras netværk på grund af spam.
Telia-Soneras skridt kommer blandt andet efter den seneste tids bølge af e-mailvirusser, som spreder sig selv ved at installere en mailserver på den inficerede pc og derfra udsende e-mails med kopier af sig selv.
Når Telia-Soneras system opdager, at en internetforbindelse bruges til at udsende spam, bliver forbindelsen lukket, og den bliver ikke genåbnet før Telia-Soneras medarbejdere har fået kontakt til ejeren af forbindelsen og løst det eventuelle problem.
I Danmark har Telia foreløbig ingen planer om at gøre det samme, da man for det første ikke har adgang til det samme tekniske udstyr som i Sverige og for det andet ikke har lige så mange kunder som Telia-Sonera i Sverige.
»Hos Telia i Danmark foregår det som en mere manuel proces. Vi har ikke den samme teknologi som i Sverige, og der er naturligvis en del omkostninger forbundet med sådan et system, så det er ikke noget, vi overvejer at anskaffe helt konkret lige nu, men det er ikke udelukket,« siger kommunikationschef Robert Neimanns fra Telia i Danmark.
I Danmark har Telia fortrinsvis erhvervskunder med faste internetforbindelser og private kunder med dialup-forbindelser.