Browserkrigen mellem Microsoft og Netscape er for længst erklæret for afsluttet, men nu forsøger norske Opera Software at åbne en ny front med beslutningen om at gøre sin Internet-browser gratis. Opera-browseren har hidtil kostet 39 dollar, og det har forhindret programmet i at erobre en større del af browser-markedet.
I modsætning til Microsoft og AOL/Netscape har Opera ikke andre produkter, som firmaet kan basere sit forretningsgrundlag på, så firmaet kan ikke undvære indtægter fra browseren. Men pengene skal nu i stedet komme ind gennem salg af annoncer i toppen og bunden af browser-vinduet. Det betyder, at Opera-brugere må acceptere at der hele tiden vises reklamer på skærmen.
En talsmand for Opera Software siger til den norske nyhedstjeneste digitoday.no, at beslutningen er en direkte reaktion på lanceringen af Netscape 6. Det norske firma mener ikke overraskende, at man stadig har et bedre produkt, bl.a. fordi browseren er meget lille og hurtig.
Opera satser på at distribuere millioner af kopier af den gratis browser. Programmet findes til flere forskellige platforme, bl.a. Linux, men er indtil nu kun tilgængelig i en engelsk version.