Landets største virksomhed A.P. Møller - Mærsk har ved flere lejligheder forsøgt at komme ind på telefoni-markedet i Danmark. Forsøgene på at opbygge et tredje forretningsområde er dog hver gang gået galt.
Det er den nye bog »Søderberg - Mand af Mærsk,« som afslører, at koncernchef Jess Søderberg ved flere lejligheder har budt på en landsdækkende mobiltelefoni-licens, skriver Politiken.
Ifølge bogen har det været Søderbergs plan at gå massivt ind i telebranchen med investeringer i tv, telefoni og internet. De første forsøg blev allerede gjort i 1991, da den såkaldte GSM-licens blev sat i udbud. Ifølge bogen mere end antydes det, at Mærsk blev valgt fra af daværende statsminister Poul Schlüter, fordi man fra politisk hold ikke følte, at man kunne holde til at give Mærsk endnu en licens ud over den omstridte olielicens i Nordsøen.
»Schlüter var generelt ikke vild med Mærsk. Statsministeren brød sig ikke om, når ikke-politikere pustede sig op, og denne afgørelse passede således godt ind i Schlüters kram,« hedder det i bogen, der også oplyder, at Mærsk Mc-Kinney Møller blev rasende over afgørelsen.