Ifølge en ny undersøgelse som Mercury Interactive har gennemført fungerer den gennemsnitlige webside kun optimalt og fejlfrit 63 pct. af tiden. Det rammer ikke mindst den elektroniske handel, e-commerce, fordi fejlene gør kunderne utilfredse.
Mercury Interactive fortæller at 70 pct. af fejlene skyldes periodiske problemer. Det kræver helt nye overvågningssystemer, som kan lokalisere fejl på nettet, mener firmaet.
Det er forkert at kigge udelukkende på den tid, det tager at hente siden, mener Mercury. Den typiske grænseværdi er otte sekunder, men hvis siden normalt kommer frem på ét sekund, så skal ydelsen gå ned med 800 pct., før det bliver slået alarm. Det fører til at der reageres for sent på problemerne.
De fleste (75 pct.) problemer opstår på den lokale webserver og dens interne applikations-komponenter, mens netværksproblemer længere ude på nettet kun sjældent er skyld i lange ventetider.
Undersøgelsen "Challenging Industry Perceptions of Web Performance" kan hentes som PDF-dokument på nedenstående adresse.