Kunder der er tilmeldt nyhedsbrevet fra luksusbutikken Luxshop.dk modtager også e-mails med tilbud fra BusinessCollection.dk, som sælger lignende luksusvarer. Der er tale om to forskellige firmaer, hvor det ene anvender det andets kundekartotek til at markedsføre sine produkter. Det er et brud på Persondataloven og sker på trods af, at der på Luxshop.dk's hjemmeside rent faktisk står, at:
»Hvis du tilmelder dig vores nyhedsbrev, kan du når som helst afmelde dig igen. Vi deler IKKE dine data med andre virksomheder, og vi sælger, bytter eller låner IKKE dine oplysninger ud.«
Alligevel modtager kunder hos Luxshop.dk også email-tilbud fra BusinessCollection.dk.
Luxshop.dk mener dog ikke, at der er noget galt i at markedsføre luksus-produkterne fra en anden virksomhed.
»Vi har på intet tidspunkt overtrådt gældende regler. Vi har tydeligt i vores signup-detaljer gjort opmærksom på at alle sign-ups hos os automatisk vil modtage et Business-præget tilbud fra tid til anden,« lyder det i en mail fra Luxshop til ComON.
Men da ComON tilmelder sig nyhedsbrevet, får vi ikke at vide at vi også kan modtage tilbud fra søsterforretningen BusinessCollection, hvilket vi da heller ikke har gjort endnu. Det er heller ikke en oplysning, vi kan læse os frem til på de to firmaers hjemmesider.
Selvom de to forretninger har samme bagmand og begge sælger ret ens luksusvarer, er der tale om to selskaber, oprettet med hver sit CVR-nummer hos Erhvervs- og Selskabsstyrelsen.
Kontorchef og jurist Lena Andersen fra Datatilsynet vil ikke kommentere det pågældende tilfælde, men bekræfter, at der er tale om ulovlig videregivelse, når to virksomheder deler den ene virksomheds personlige data om kunder med en andre. Og den regel gælder også, hvis samme mand står bag begge forretninger.
»Selvom to virksomheder har samme ejer, er det stadig to forskellige juridiske enheder. Ejer man to selskaber, er det derfor videregivelse,« siger Lena Andersen om at bruge samme database med emailadresser til et andet firmas markedsføring.
I en mail fra Luxshop til ComON lyder det, at Luxshop er blevet delt op i to forretninger med hver sit navn, hvor den ene sælger tøj og accessories, og den anden, under navnet BusinessCollection, tilbyder mere business-prægede produkter. Ifølge Luxshop er det kundens eget valg at tilmelde sig et mailinglisten og derfor ikke videreformidling af personlige oplysninger, når tilmeldte pludselig modtager emails fra BusinessCollection.dk.
Hos Luxshop mener man ikke, at nogen lov er brudt. Men det springende punkt er netop, at der er tale om to virksomheder, hvorfor kunderne har krav på, at Luxshop.dk beskytter ens personlige data. Også selvom forbrugeren selv har givet disse oplysninger til firmaet.
»Man skal enten give samtykke, eller have mulighed for at sige fra,« siger jurist Lena Andersen.