Håbefulde danske musikere skal holde et vågent øje med et nystartet koncept med flere betydningsfulde partnere.
Under navnet Local Heroes vil blandt andre Berlingske, TDC og musiksitet Bandbase.dk gøre det lettere for uetablerede kunstnere at få spillejobs og omtale i deres omegn.
Local Heroes udspringer af det faktum, at de ukendte kunstnere mangler synlighed og omtale, og at de lokale spillesteder i mange tilfælde er truet af manglende publikum og et vigende antal frivillige.
Her skal Local Heroes være den frelsende engel. Eller frelsende mellemmand.
På Local Heroes kan solister eller grupper udfylde en ansøgning om at få spilletid på et lokalt spillested. For ikke at lade spillestederne drukne i ansøgninger fra samtlige håbefulde musikskole-elever, så indsættes lokale ubetalte musikinteresserede som et slags filter. De udnævnes til ”online booking assistenter” og får til opgave at nominere de danske kunstnere, der reelt fortjener et koncertjob.
Fra spillestedernes synsvinkel skal Local Heroes frigive administrative hænder, og så skal ”hæren” af frivillige ”bookere” løfte en stor del af det lokale pr-arbejde.
Segmenteres
En vigtig del af projektet er nemlig, at det frivillige korps lynhurtigt er med til at skabe hitlister, som kan segmenteres helt ned på postnummer-niveau. Fx hvilke lokale bands der hitter i Randers i øjeblikket.
Alle og enhver kan sammensætte en lokalbestemt hitliste via denne widget-generator og lægge den på sin hjemmeside. Men i kraft af de mange samarbejdspartnere så bliver det frivillige arbejde jævnligt eksponeret i blandt andet Berlingskes 56 trykte lokalaviser, på portalen Dinby.dk og via de danske bibliotekers http://netmusik.shop2download.com/cgi-bin/WebObjects/TShop.woa">portal.
TDC Play og 100 andre onlinebutikker skal efterfølgende sælge den musik, som de lokale frivillige bookere er med til at udvælge.
Local Heroes blev præsenteret på dagens konference Musikzonen, der er støtte af Erhvervsministeriet.