Lavpriskæder, elektronikvarehuse og radio/tv-kæder har nærmest fejet specialbutikkerne ud af markedet, når det gælder salg af pc'er og tilbehør til danske forbrugere. I 2002 var det kun 15 pct. af i alt 150.000 pc'er, der blev solgt via en specialbutik. På kort tid er eksempelvis lavpriskæden Aldi blevet en af de største sælgere af IT-udstyr og tilbehør til private.
»Salget er kraftigt stigende. Der er ikke den store forskel på at sælge IT-udstyr og en græs-slåmaskine til private. Kunderne har undersøgt i forvejen, hvad de vil have og ved, hvordan det fungerer,« siger indkøbschef Lars Thomsen, fra Aldi til ErhvervsBladet.
Han er i det hele taget meget sparsom med oplysningerne om Aldi''s IT-satsning, som startede med salg af computere for fem år siden. I dag sælger Aldi derudover eksempelvis printere, fladskærme, scannere mm.
Analysevirksomheden IDC vurderer, at dagligvarebutikker som Aldi, Bilka mv. har en markedsandel på 15 pct. i salget af pc'er til private. Det er samme andel som specialbutikkerne. IDC anslår desuden, at det stort set kun er private som handler IT-udstyr i dagligvarekæderne.
»95 pct. af salget sker til private. I meget få tilfælde er der en mindre virksomhed, som køber en printer eller andet tilbehør,« siger analytiker Anders Elbak fra IDC.
Han peger på, at det ikke kun er butikker som Aldi, Brugsen, Bilka, Merlin og Fona/Fredgaard, der tager omsætning fra specialbutikkerne. Det gælder også producenter som Dell, der sælger direkte til kunderne via en hjemmeside.