Tre af de største onlinebutikker skærper konkurrencen og er begyndt at skilte med forskellige former for fri fragt. Det er risikabelt mener IDC-analytiker Anders Elbak.
Mens Getmore tilbyder fri fragt i hele sommerperioden, begrænser Shg den frie fragt til ordrer over 2.000 kroner. Proshop bruger en mere sofistikeret model, hvor kunderne tilbydes gratis fragt som exit-tilbud.
Getmore-boss Kaiser Raja er overbevist om, at han med sit tilbud om fri levering og nul dankortgebyr i hele sommerperioden, kan adskille sig markant i forhold til sine konkurrenter.
»Det er sommer, og i denne periode plejer omsætningen at falde, derfor skal man have et eller andet at tilbyde kunderne, som er bedre end normalt,« siger Kaiser Raja, der erkender, at han kan tabe penge på tilbuddet.
»Selvfølgelig tjener du mindre, det er ligesom meningen. Men i det store hele tror vi, at vi kan udvide kundekredsen eller hapse flere
kunder fra andre forhandlere.«
IDC-analytiker Anders Elbak ser den fri fragt som udtryk for et presset it-marked. Han advarer samtidig om, at det ikke er uden risiko at konkurrere på fragten.
»For det første kigger kunderne i højere grad efter de onlinebutikker, hvor de samlet set kan få varerne billigst. Hvis en onlinebutik tilbyder fri fragt, risikerer den let at blive overset i prissammenligningen og fravalgt, hvis den ikke samlet set kan tilbyde samtlige varer billigst. Derudover betyder fri fragt, at man som forhandler kan komme til at bruge kostbar tid på at håndtere mindre ordrer. Og normalt er der ikke flest penge i at løbe efter småting. Det kan være farligt i et allerede presset marked,« siger Anders Elbak.