Sydkoreas tredjestørste kreditkortselskab, KEB, fyrede i slutningen af februar en fjerdedel af sine medarbejdere. 161 medarbejdere modtog fredag en sms med besked om, at de havde mistet deres arbejde.
Beskeden oplyste endvidere medarbejderne om, at der var mulighed for frivilligt at opsige deres arbejde frem til næste dag, lørdag den 28. februar 2004.
Fyringerne skete i forlængelse af en medarbejderstrejke. Det blev besluttet at opsige medarbejderne, efter at forhandlinger mellem ledelsen i KEB Credit Service og de ansattes fagforening brød sammen. Ledelsen sendte sms-beskederne til dem, som blev opsagt i morges.
»Hvilken forunderlig ny verden vi lever i - set fra ledelsens side, selvfølgelig,« udtaler en talskvinde for de ansatte hos KEB.
KEB Credit Service hævder, at sms-beskeder var selskabets eneste mulighed for at komme kontakt med det strejkende personale.
Det er ikke kun i Sydkorea og andre asiatiske lande, at de ansatte modtager fyringer pr. sms. Ifølge BBC modtog flere ansatte hos forsikringsselskabet Accident Group i juni 2003 sms-beskeder om, at de var blevet opsagt. Accident Group var under offentlig administration, og opsagde 2400 af sine 2600 medarbejdere.