Det faktiske klik på et banner er ikke afgørende, ifølge analysebureauet ePanel. En undersøgelse i forbindelse med en kampagne for Unilever Danmark viser, at synlighed på Internet kan skabe resultater i sig selv.
- Vi har gennem det sidste år søgt at finde frem til, om annoncering på Internettet kan øge kendskabsgraden for vores produkter. Samarbejdet med ePanel viser, at kendskabsgraden forbedres, selvom brugerne ikke klikker på bannerne, siger Morten Nielsen, e-business manager Unilever Danmark A/S.
Firmaet gennemførte en reklamekampagne på et Internet-site, VindEnHund, og ePanel spurgte derefter brugerne om deres kendskab til Unilevers produkter, som blev sammenlignet med resultatet af telefoninterviews hos personer, som ikke havde set bannerne på Nettet.
- Fire uger efter, at vi stoppede online-annonceringen, var mærkekendskabet hos VindEnHunds brugere fortsat markant højere end hos brugere, der ikke havde været eksponeret for vore online-reklamer. Det er naturligvis interessant i en tid, hvor Internettet nærmest afskrives som annoncemedie, siger Morten Nielsen.