XML og åben hypermedie. Det er nøgleordene bag den nye danske web-vejviser, som markedsføres af firmaet Hypergenic. Firmaet er stiftet af Tele Danmark og Mjølner Informatics. Baggrunden er et treårigt forskningsprojekt på Århus Universitet.
Det nyetablerede firma skal udvikle og sælge software til at bygge vejvisere på Internet, såkaldt guidede ture. Ideen er at gøre det lettere at danne sig et overblik og navigere i store informationsmængder, som typisk findes på web-sites.
- En guidet tur præsenterer en mængde af relaterede links på en grafisk meget overskuelig måde. Faktisk skabes der en virtuel vejviser, som også kan indeholde kildekommentering, siger udviklingsdirektør Kristine Thomsen.
Firmaet kan trække på de erfaringer, som er gjort i forbindelse med forskningsprojektet. Teknologien har bl.a. været anvendt på Opasia-portalen og Handelshøjskolens Bibliotek i Århus.
Softwarefirmaet Mjølner Informatics ejer 45 pct. af Hypergenic, mens 30 pct. ejes af Tele Danmark. Resten ejes af firmaets ansatte.