Microsoft og Yahoo er godt trætte af de konstante dummeflade, de får tildelt af Google på annoncemarkedet. Efter flere års tøven er de nu klar til at forene sig i kampen mod den fælles fjende, der sidder tungt på annoncørerne. Flere aviser skriver, at Yahoo og Microsoft i dag vil offentliggøre et samarbejde på søgeområdet. Det betyder, at de kan tilbyde annoncørerne en samlet pakke, hvor annoncerne bliver vist i Yahoo og Microsoft regi. Samtidig skal Yahoos søgninger køre på Microsofts Bing-teknologi.
Samlet vil MS og Yahoo stå for 28 procent af alle søgninger, hvilket gør dem betydeligt mere attraktive for annoncører. Men der er stadig langt til Googles 65 procent.
Microsoft har flere gange forsøgt at opkøbe Yahoo helt. Men aftalen er hver gang gået i vasken. Senest afviste Yahoo et tilbud på 250 milliarder kroner. Siden kom finanskrisen og værdien af Yahoo er styrtdykket. Det seneste år er omsætningen faldet 15 procent. Microsoft vil have stor fordel af at underminere Googles indtjening, så søgegiganten ikke har råd til at udvikle gratis pendanter til Microsofts kerneprodukter som Windows og Office.
Yahoo var verdens største søgemaskine ved årtusindeskiftet og havde dengang mulighed for at købe opkomlingen Google ud af markedet. Men Yahoo mente, at Google var for dyr. Siden er Googles værdi blevet astronomisk, mens Yahoo nærmest er et ukendt fænomen, for dem der først er kommet online i dette årti.