Microsoft og Yahoo i alliance mod Google

Microsoft og Yahoo vil ikke længere vende den anden kind til sinkaduserne fra Google. Nu vil de forene kræfterne i kampen mod nettes Goliat.

Microsoft og Yahoo er godt trætte af de konstante dummeflade, de får tildelt af Google på annoncemarkedet. Efter flere års tøven er de nu klar til at forene sig i kampen mod den fælles fjende, der sidder tungt på annoncørerne. Flere aviser skriver, at Yahoo og Microsoft i dag vil offentliggøre et samarbejde på søgeområdet. Det betyder, at de kan tilbyde annoncørerne en samlet pakke, hvor annoncerne bliver vist i Yahoo og Microsoft regi. Samtidig skal Yahoos søgninger køre på Microsofts Bing-teknologi.

Samlet vil MS og Yahoo stå for 28 procent af alle søgninger, hvilket gør dem betydeligt mere attraktive for annoncører. Men der er stadig langt  til Googles 65 procent. 

Microsoft har flere gange forsøgt at opkøbe Yahoo helt. Men aftalen er hver gang gået i vasken. Senest afviste Yahoo et tilbud på 250 milliarder kroner. Siden kom finanskrisen og værdien af Yahoo er styrtdykket. Det seneste år er omsætningen faldet 15 procent. Microsoft vil have stor fordel af at underminere Googles indtjening, så søgegiganten ikke har råd til at  udvikle gratis pendanter til Microsofts kerneprodukter som Windows og Office.

Yahoo var verdens største søgemaskine ved årtusindeskiftet og havde dengang mulighed for at købe opkomlingen Google ud af markedet. Men Yahoo mente, at Google var for dyr. Siden er Googles værdi blevet astronomisk, mens Yahoo nærmest er et ukendt fænomen, for dem der først er kommet online i dette årti.




Brancheguiden
Brancheguide logo
Opdateres dagligt:
Den største og
mest komplette
oversigt
over danske
it-virksomheder
Hvad kan de? Hvor store er de? Hvor bor de?
Ciklum ApS
Offshore software- og systemudvikling.

Nøgletal og mere info om virksomheden
Skal din virksomhed med i Guiden? Klik her

Kommende events
Bliv klar til AI Act: Det vil påvirke både din udvikling, drift og organisation

Fordelene ved at anvende kunstig intelligens bliver stadig mere udtalte, og både som virksomhed og myndighed er det i stigende grad uholdbart ikke at udforske mulighederne. Men der er også risici forbundet på den nye teknologi, og på dette formiddagsseminar ser vi på, hvordan verdens første regulatoriske kompleks – EUs kommende AI Act – adresserer behovet for en etisk, ansvarlig og kontrolleret anvendelse af AI.

20. august 2024 | Læs mere


Det Digitale Produktpas

Kom med og hør om, hvordan du kommer i gang med at sikre din virksomhed er klar til Det Digitale Produktpas. Vi sætter fokus på, hvordan du bliver klædt på til at få styr og struktur på dine data, samt hvilke krav du skal sætte til dine leverandører og andre i din værdikæde, for at sikre den nødvendige information er tilgængelig.

21. august 2024 | Læs mere


Cyber Security Summit 2024

På Cyber Security Summit får du indsigt i det aktuelle trusselslandskab, overblikket over de nyeste værktøjer og trends indenfor sikkerhedsløsninger, indsigt i de relevante rammeværktøjer og krav samt de bedste løsninger og værktøjer til at sikre effektiv drift og høj compliance.

27. august 2024 | Læs mere