Da rygterne om Googles musik-tjeneste begyndte for kort tid siden, forventede mange sikkert, at der var tale om en revolutionerende tjeneste, som skulle sætte nye standarder. Men ”overraskende” og ”revolution” er ikke lige frem de rette ord.
Nu er der nemlig kommet flere detaljer frem om Googles musikalske ambitioner.
Der er ikke tale om en selvstændig musikbutik eller tjeneste, der kan konkurrere med ting som Spotify eller TDC Play. Der er nærmere tale om en speciel søgefunktion, der præsenterer musik på en ny måde. Primært med henblik på at få brugere til at købe den musik, de finder i søgemaskinen. Helt konkret samarbejder Google med tjenesterne MySpace, iLike og Lala.com. Man kan afspille musik direkte hos Google og finde oplysninger om kunstneren, og hvor vedkommende spiller koncerter.
En hurtig demonstration på tjenesten finder man i denne video:
Aftalen må siges at være en fjer i hatten for MySpace, der nu får en anseelig direkte Google-trafik.
Omvendt kan man konkludere, at Google på trods af andre vækstområder som Google Voice og Google Maps altså ikke vil brede sig ud over musikdistribution. I stedet overlader søgemaskinen salget til andre og tjener i stedet på henvisningerne.
Ifølge Google er musik-lanceringen udsprunget af, at søgninger på kunstnere og musik er blandt de typiske Google-søgninger, og man derfor vil give musikresultaterne en bedre ramme.
Se mere på Google Music.