Den nye supportpolitik blev præsenteret på Microsofts TechEd 2004-konference i San Diego. Microsoft vil fremover garantere mindst 10 års support på alle sine produkter til virksomheder og udviklere.
»Både denne og vores tidligere supportpolitik er resultater af den løbende dialog, vi har med vores kunder. Udvidelsen af supportperioden til minimum ti år for produkter målrettet virksomheder og udviklere sker således som respons på et bredt ønske fra vores kunder,« sagde Microsofts serverchef Andrew Lees på Tech•Ed 2004.
Tidligere har Microsoft tilbudt fem års gratis support og to års forlænget support mod betaling.
Den nye politik giver kunderne fem års gratis support efter produktets lanceringsdato eller to års support efter den dato, hvor efterfølgeren bliver lanceret.
Microsoft tilbyder desuden forlænget support mod betaling i fem år, efter den generelle support er ophørt, eller to år efter det andet afløserprodukt er lanceret. Den længste af de to perioder er gældende.
Det betyder eksempelvis, at supporten til Windows 2000 Server ophører to år efter, at Longhorn Server er lanceret.
Microsoft oplyser at kunderne i hele supportperioden har adgang til sikkerheds-opdateringer og specifik assistance mod betaling.
Den nye politik gælder ikke for hardware og produkter til privatbrugere samt løsninger fra Microsoft Business Solutions.