Med et webindeks på 20 milliarder hjemmesider, dokumenter, billeder og lyde har søgetjenesten Yahoo nu overhalet konkurrenten Google, der har et webindeks på 11,3 milliarder. Kritikere af målemetoden påpeger, at det ikke er nok at have et stort webindeks. Man skal også kunne finde det, man leder efter.
»At webindekset er blevet dobbelt så stort er ikke ensbetydende med, at det er dobbelt så godt«, siger den danske søgemaskineekspert, Mikkel deMib Svendsen, til ComON.
»Hvis man leder efter en nål i en høstak, hjælper det ikke, at høstakken er stor«, siger han og understreger, at størrelsen kan medføre fordele men også komplikationer.
»Teknologien kan sagtens følge med, så selve søgningen kommer ikke til at tage længere tid, men der kommer en masse snavs med. Man skal derfor vide lidt mere om, hvad man søger efter«.
Yahoo har indtil 2004 brugt Googles søgemaskine, men med købet af Inktomi og videreudvikling og lancering af egen søgemaskine er Yahoo nu i overhalingsbanen i forhold til Google i kampen om at blive den fortrukne søgetjeneste i det virtuelle univers.