Ifølge en ny opgørelse fra analysevirksomheden IT Research var Silkeborg-virksomheden Inter-Data den største, lokale pc-leverandør i hele Norden i tredje kvartal. Hermed er Amitech skubbet ned på andenpladsen. De lokale leverandører har dog samlet set mistet terræn i forhold til de internationale mærkevare-producenter, oplyser IT Research.
Inter-Data er også stærkest på det konsumentrettede salg foran Amitech og Zitech, mens HP trods tabte markedsandele stadig fører samlet set foran IBM og Dell.
Ifølge direktør René Rasmussen, Inter-Data, skyldes virksomhedens førsteplads ikke nogen stor, enkeltstående ordre, men et jævnt stigende salg over en længere periode. Han peger især på stigning i salget gennem dagligvarekæder, der er en voksende kanal.
»Det er, ligesom om folk nu har accepteret, at pc'er og mælk kan stå ved siden af hinanden«, siger han.
René Rasmussen forventer, at Inter-Datas pc-salg bliver større i fjerde kvartal, end det var i tredje kvartal.
Totalt set voksede det nordiske marked med 3 procent i tredje kvartal. Men den positive vækst skyldes ikke det danske marked. Det danske pc-salg gik nemlig tilbage med 4 procent, rapporterer IT Research. Analysevirksomheden tegner dog ikke helt så negativt et billede som konkurrenten IDC's nylige analyse. Ifølge IDC gik det danske pc-marked tilbage med cirka 10 procent i tredje kvartal.
I Danmark var der tilbagegang for det b-t-b-rettede og konsument-rettede salg af desktop-computere, mens notebooks ifølge IT Research gik frem med 2 procent og servere frem med pæne 7 procent.
Sverige er - ikke mindst takket være en effektiv hjemme-pc-ordning - Nordens største pc-land. I tredje kvartal solgtes 242.360 stk. I Danmark solgtes 144.355 stk. I Norge 135.130 stk. Og i Finland 103.355 stk.
Den svenske pc-ordning er ved at klinge af nu, mens den norske ordning, der vurderes som attraktiv, kan gå hen og gøre Norge til Nordens førende IT-nation, mener David Larsson, markedsanalytiker hos IT Research.