Videnskabsminister Helge Sanders optræden på side tre i et reklame-indstik fra it-producenten HP vækker harme hos oppositionen i Folketinget.
»Det er helt uacceptabelt. Han skal holde sin sti ren og være neutral i forhold til virksomheder. Ministeriet laver jo selv udbud, og derfor kan ministeren ikke gå ud og sige, at den ene leverandør er bedre end den anden,« siger SF's it-ordfører, Anne Grete Holmsgaard til IT-avisen ComON.
»Det virker særdeles uklogt. Han skulle have holdt fingrene langt væk, da det drager tvivl om upartiskheden, både ved ham selv og hans ministerium,« lyder det fra Thomas Adelskov, it-ordfører for Socialdemokratiet. Han mener at Helge Sander nu får svært ved at sige nej til at medvirke i andre virksomheders reklamemateriale.
Det der især får oppositionspolitikerne op ad stolene er, at det 20-sider store indstik henvender sig til chefer i det offentlige.
»Det handler om digitalisering af den offentlige forvaltning og er målrettet mod embedsmænd i det offentlige, som står foran at skulle investere milliarder i nyt it. Så er det ganske problematisk, at den øverste ansvarlige på området medvirker i en reklame for en bestemt producent,« siger Enhedslistens Line Barfod, der nu har bedt statsminister Anders Fogh Rasmussen om at svare på, om han finder Sanders medvirken acceptabel.
»Det kunne være kønt, hvis alle ministre begyndte at medvirke i reklamer på deres fagområder. Hvordan ville det ikke se ud, hvis sundhedsministeren medvirkede i reklamemateriale for bestemte medicinproducenter,« siger Anne Grete Holmsgaard fra SF.