Budskabet fra analysefirmaet Gartner er kort og tydeligt: Det er spild af penge at købe en ip-telefon med skærm hvis man allerede har en pc ved skrivebordet. I stedet for at anskaffe dyre telefoner er firmaerne bedre tjent med at investere i billige ip-telefoner uden skærm og så bruge pengene på unified communications-systemer, der binder pc og telefon sammen.
»Mange firmaer erstatter gamle telefoner med avancerede, skærm-baserede ip-telefoner og IP/PBX-udstyr med tilhørende hardware, men de fleste brugere anvender dem fortsat på samme måde som deres gamle telefoner, og bruger kun nogle få af de nye muligheder, som listen over mistede opkald og telefonbogen. Så er det faktisk ironisk, at ip-telefoner i de fleste firmaer placeres på skrivebordet ved siden af en computer der har en meget større skærm med højere opløsning,« siger Bob Hafner, vice president hos Gartner.
Analysefirmaet henviser til de mange fordele ved at investere i unified communications som f.eks. integration af instant messaging, konferencefunktioner og avanceret viderestilling. Funktioner, som er meget lettere at bruge på pc'en end ved at kæmpe sig gennem menuerne på ip-telefonens lille skærm.
De eneste virksomheder, der kan have en fordel af at investere i skærm-ip-telefoner, er dem, der ikke i forvejen har computere på arbejdspladsen. Men det gælder nok kun et absolut fåtal.
»Firmaerne bør tænke over hvordan de kommunikerer og hvordan det vil ændre sig i de kommende år. Vi siger ikke, at du ikke har brug for en ip-telefon på dit bord, men de begrænsede budgetter gør at firmaerne er bedre tjent med en billig ip-telefon og unified communications-applikationer til at forbedre produktiviteten. De bør kun overveje ip-skærm-telefoner hvis de allerede har unified communications og der stadig er penge tilbage i budgettet,« siger Bob Hafner.