Da lommecomputere og smartphones dukkede op, manglede der praktiske og integrerede systemer til installation af tredjepartsprogrammer. Programmerne fandtes spredt på nettet hos forskellige udviklere og også på samlingsnetsider.
Brugerne var tvunget til at finde softwaren, downloade installationsfilen og installere dem fra en almindelige PC via kabel eller Bluetooth.
Det siger sig selv, at mængderne var små, og at den, der installerede programmer på en telefon for bare et år siden, oftest var betydeligt mere teknikinteresseret end gennemsnitsdanskeren.
I dag er situationen en helt anden. Mobilprogrammer omsætter for milliarder. Anskaffelsen af programmer samt selve installationen sker ofte på en systematiseret måde direkte fra mobilen. Den slags systemer kaldes i folkemunde ”app stores”, og der er kommet en hel række butikker her i 2008 og 2009. Det nuværende mest kendte system er Apples App Store til iPhone og iPod Touch.
Apple App Store
(lanceret i juli 2008)
Over 30 millioner iPhone OS-enheder (dvs iPhone og iPod Touch) er solgt frem til begyndelsen af 2009. For ikke-hackede (”jailbreakede”) iPod Touch og iPhone er App Store, der kræver en iTunes Store-konto, den eneste distributionskanal for programmer.
For betalingsprogrammer tager Apple 30 procent af indtægterne, men udvikleren beholder de resterende 70 procent. Samme ordning skal bruges, når transaktioner inde i enkelte applikationer bliver mulige, såkaldt in-app-handel. En bruger vil for eksempel kunne købe en ny bane inde i et spil. I april 2009 var der foretaget over en milliard downloads (betalings- og gratistitler lagt sammen), og kataloget er oppe på titusinder af titler.
Programmer kan købes enten fra iTunes til Mac og Windows eller via funktionen App Store i iPod Touch eller iPhone. Der er en begrænsning på 10 MB, hvis softwaren købes via et operatørnetværk.
Apple har fået hård kritik for sin godkendelsesproces, der skal passeres, inden en software lægges op i butikken. Processen er blevet sammenlignet med censur, og Apple er anklaget for at ville forsvare sine egeninteresser på en skidt måde. Apple har også fået hård kritik for, at godkendelsesprocessen har taget enormt lang tid, i nogle tilfælde flere måneder.
Butikkens link: http://www.apple.com/iphone/appstore
For udviklerne: http://developer.apple.com/iphone/program
Google Android Market
(lanceret efteråret 2008)
I august 2008 blev butikken for udviklere præsenteret, og i oktober tog man imod de første kunder. I slutningen af 2008 begyndte den første Android-mobil at blive solgt under navnet T-Mobile G1 (produceret af HTC).
I begyndelsen fandtes kun gratisprogrammer på Android Market, men i foråret 2009 var der premiere efter 70/30-modellen. I Danmark bliver det snart muligt at købe programmer i Android Market. Det sker i forbindelse med lanceringen af HTC Tattoo.
I maj/juni i år kom HTC med sin anden Android-mobil, Magic og lige efter kom Hero. Samsung er snart klar med deres i7500 Galaxy og Motorola og LG har lovet at komme med flere Android-mobiler i 2009/2010.
Desuden skulle flere modeller præsenteres i løbet af året, en 18-20 stykker forventes at ramme markedet i 2009, ifølge seneste oplysninger.
Nokia Ovi Store (lanceret i forsommeren 2009)
Den første mobil med Ovi Store installeret på forhånd blev Nokia N97. Ovi Store vil ikke erstatte traditionelle måder til at anskaffe programmer, men supplere.
Det, der føles nyt i Ovi Store, er, at Nokia er gået ud fra det faktum, at brugerne er sociale væsner. Muligheden for at se, hvad andre brugere synes om og anbefaling af forskellig software til hinanden, er betydeligt bedre, hvilket ventes at føre til bedre sortering, større tiltro til de enkelte programmer og dermed øget salg.
Nokia deler indtægterne med udviklerne efter samme forhold, som Apple gør, det vil siger 30/70.
Ovi Store vil ifølge tidligere udtalelser fra Nokias Nicklas Savander ikke censurere programmer, der kan tænkes at konkurrere med Nokias eksisterende udbud og erhvervsmodeller. Derimod kræver Nokias, at programmerne går igennem en godkendelsesproces på cirka ti dage.
Butikkens link: http://store.ovi.com
For udviklerne: https://publish.ovi.com/login
Microsoft Marketplace (lanceres i efteråret 2009)
Butikken vil slå dørene op i 29 lande, og systemkravet er en mobil med Windows Mobile 6.5, der desværre ikke tilbydes som opdatering til mobiltelefoner, men i stedet kun findes i nye enheder. Den installerede base med potentielle kunder til butikken vil dermed være forsvindende lille den første tid. Microsoft deler indtægterne med udviklerne på nøjagtig samme måde som Apple og Nokia, det vil sige 70 procent til udviklerne. Programmer kan købes enten direkte fra mobilen eller via en PC
Marketplace går i luften 6. oktober.
Butikkens link: http://marketplace.windowsmobile.com
Til udviklerne: http://developer.windowsmobile.com/Marketplace.aspx
Palm Software Store (lanceret i slutningen af 2008)
Butikken drives af PocketGear og over 25 Palm-enheder er kompatible. Både Palm OS- og Windows Mobile-mobiler understøttes.
Hvor mange kompatible enheder, der er solgt, fremgår ikke, derimod afslørede Palm i slutningen af juli 2008, at to millioner Centro-mobiler var solgt. Programmer kan købes enten fra en PC eller via en programbutik-applikation i Palm-mobilen.
Butikkens link: http://appstore.pocketgear.com/palm/
For udviklerne: http://software.palm.com/appstore/developers
Blackberry App World (lanceret i april 2009)
Blev præsenteret første gang d. 1. april 2009 med umiddelbar adgang i USA, Canada og Storbritannien for siden at udvide til flere lande med stor succes.
Systemkravet er Blackberry-systemet i version 4.2 eller nyere, hvilket gør syv modeller kompatible, men hvor stor den installerede base er for disse syv mobiler, fremgår ikke. Dem, der vil købe betalingsprogrammer, tvinges til at anvende en PayPal-konto.
Butikkens link (mobil): http://www.blackberry.com/appworld (fra en Blackberry v4.2-mobil)
Butikkens link (computer):http://na.blackberry.com/eng/services/appworld/
For udviklerne: http://na.blackberry.com/eng/developers/appworld.jsp