Det er ikke pladsen, der kommer til at mangle, for ejere af sydkoreanske Hyundais kommende topmodel: Ioniq 9.
Her bydes på lidt af et rullende hus af en elbil, hvor der plads til fem, seks eller endda syv voksne, alt efter konfiguration. Bagagerummet kan sluge mellem 1.323 og 620 liter, alt efter hvorvidt tredje sæderække er slået ned. Dertil kan der proppes op til 88 liter bagage ned under motorhjelmen.
Dimensionerne lyder på 5,06 meters længde, 1,98 meters bredde og 1,79 meters højde, mens der bliver hele 3,13 meter mellem akslerne. I den mest luksuriøse indretning, kan den ekviperes med business-class lignende sæder med fodstøtte på første og anden sæderække.
Hyundai Ioniq 9 deler den hurtigladende 800V-platform fra Kia EV9, men batterikapaciteten er her øget til 110 kW, hvilket gør Hyundaien i stand til at køre op til 620 kilometer efter WLTP normen.
Batteriet kan tage imod hele 350 kW strøm hvorfor opladning fra 10 til 80 procent kan klares på 24 minutter. Det giver 0-100 tider ned til 5,2 sekunder.
Ioniq 9 kan trække kræfter fra Ydelsesmæssigt vil der kunne trækkes på en hækmotor på 214 hestekræfter, mens kraftigere varianter får enten 94 eller 214 ekstra hingste oppe foran. Det sikrer 0 til
Bilen vil først debutere i handlen i USA samt det sydkoreanske hjemmemarked engang i første semester 2025. En europæisk debut er først planlagt til senere.
Hvor Ioniq 9 vil stemple ind prismæssigt er uvist, men søstermodellen Kia EV9 giver en vis indikation om niveauet, da denne for nyligt har fået sin debutpris sænket fra 600.000 til 449.999 kroner.
Sony er klar med ny kamera-konge: Alpha 1 mk II
Sonys hurtigste og kraftigste kamera-flagskib er blevet opdateret med version 2.0 af den Alpha 1, som debuterede i 2021.
Her løfter selskabet barren ved at tilbyde en stacked sensor på hele 50 megapixels, som er i stand ti lat levere 30 fps og 8K videooptagelser. Sensoreren er stabiliseret i en grad, at den kan kompensere for op til 8,5 eksponeringsværdier i lukketid – altså omkring 360 gange længere lukketid, før billedet bliver rystet.
Autofokus-algoritmerne er opdateret med kunstig intelligens, som I Sonys A7 R V, mens en ny auto-indstilling nu kan vælge hvilken fokus-tilstand der er bedst egnet til at følge motivet.
Rent ergonomisk er den meget nært beslægtet med Sony A9 III, hvor der tilbydes et større greb end i noget andet Sony kamera. Vægten er holdt nede på 743 gram.
Det vilde kamera ledsages af en lige så vild optik: en 28-70mm zoom med en åbning på hele f/2.0, som markerer sig ved at være den letteste af sin slags med en vægt på 918 gram.
Sony Alpha 1 II bliver tilgængelig fra december 2024 til en vejledende pris på 58.000 kroner. Sonye FE 28-70mm F2 GM ledsager den til en debutpris på 28.500 kroner.