Klagenævnet for Udbud giver to ud af tre klagere medhold i, at en offentlig udbudsforretning er gennemført på en fejlagtig måde. Det viser en analyse, som Erhvervsbladet har gennemført. Men i interesseorganisationen HTS mener man, at de mange fejl kun er toppen af isbjerget. Kun fordi leverandørerne er meget tilbageholdende med at klage, kommer de mange fejl ikke for dagen.
Ifølge Erhvervsbladets analyse var der fejl i fem ud af de seks sager, som Klagenævnet har set på i år. Ud af sidste års 32 klagesager var der fejl i de 22, mens der året før var fejl i 24 ud af 29 sager.
Fejlene består typisk i forkert og mangelfuldt udbudsmateriale, usaglig vurdering af tilbud eller forskelsbehandling af tilbudsgivere.
Chefkonsulent Henrik Friis fra HTS siger til Erhvervsbladet, at de officielle klagesager kun er toppen af isbjerget, fordi virksomhederne er meget tilbageholdende med at klage over fejl. Klageprocessen er nemlig dyr og besværligt, mener han.
Ifølge onlinemagasinet CRNs oplysninger var der sidste år kun en enkelt klagesag på it-området. Det var til gengæld en stor, principiel sag, som en lille forhandler i Køge havde anlagt mod SKI tilbage i 1999. Sagen måtte ned og vende i EU-Kommissionen, men til gengæld fik forhandleren i store træk ret i, at der var begået fejl i sagen.
I år skal Klagenævnet for Udbud blandt andet behandle den prekære Fujitsu Siemens-sag. Fujitsu Siemens indgav klagen efter at være blevet diskvalificeret fra Finansministeriets vigtige pc-aftaler fordi en notebook var to millimeter for tyk.