Selvom elbiler bliver spået en stor fremtid er det store problem stadig den begrænsede rækkevidde og den tid det tager at genoplade batteriet. En normal opladning kan tage mellem seks og otte timer. Better Place har forsøgt at løse problemet med deres batteriskiftestationer, hvor hele batteriet blev vekslet på få minutter. Men det er dyrt at bygge en batteriskiftestation og der kommer sandsynligvis kun et meget begrænset antal rundt omkring i landet.
En anden løsning er at bruge en såkaldt hurtigoplader, som forkorter den tid det tager at oplade batteriet ganske dramatisk. Tirsdag den 12. april åbner den første såkaldte Fast Charger station i København. Den er placeret på Landgreven i den indre by. Der er tale om en prototype udviklet af ABB, som allerede kan bruges af de eksisterende elbilister.
”Hurtigladerne vil være en slags reservedunk, hvor 20 til 80 pct. af batteriet bliver fyldt op afhængigt af det umiddelbare behov,” siger Per Rømer Kofod, der er segmentchef for smart grid i ABB i Danmark.
Elbil-selskabet ChoosEV har etableret den nye Fast Charger-station. Inden for et års tid forventer ABB at være klar med serieproducerede hurtigladere. Målet er at nedbringe ladetiden til 6-8 minutter. Dermed tager det altså ikke meget længere tid at lade sin elbil end at tanke en almindelig bil.
Hurtigladerne betegnes som et supplement, hvis opladningen derhjemme eller på arbejdspladsen ikke rækker til hele turen. Men det er ikke meningen af hurtigladerne skal være den primære opladningsform.
ABB forventer, at Fast Charger stationer kommer til at tegne sig for 5-10 pct. af opladningerne. Resten vil ske hjemme eller på arbejde.
ABB’s hurtigoplader baserer sig på den japanske standard CHAdeMO, der sørger for at etablere en fælles kommunikation mellem opladeren og køretøjet. Det betyder, at de enkelte elbiler oplades med en hastighed, som er afhængig af batteriets egenskaber. Hastigheden for opladningen er altså forskellig afhængig af hvilken elbil man kører i.