Konkurrencestyrelsen har iværksat en undersøgelse af størrelsen af gebyrerne ved transaktioner over internettet.
»Der er ingen faste rammer for, hvor meget PBS må opkræve i gebyr af den erhvervsdrivende. Et gebyr må dog aldrig være urimeligt, jævnfør betalingsmiddellovens § 15. Ved et urimeligt gebyr forstås et gebyr, der er højere, end hvad der ville være tilfældet under virksom konkurrence,« forklarer Bente Sølvsten, fuldmægtig i Konkurrencestyrelsen.
Kresten Bjerre, der er formand for Dansk Postordre Handel, hilser undersøgelsen velkommen. Han synes, det er meget problematisk, at prisen er markedsbestemt, når der reelt kun er en spiller på banen.
»Vi kan jo ikke bare vælge en anden leverandør,« siger en frustreret Kresten Bjerre.
Måske er det slet ikke gebyret på nettet der er gal - måske er det gebyret i de fysiske butikker der ikke er højt nok.
Nils Hilbard, direktør for betalingskort ved PBS, forklarer, at det lovbestemte gebyr, for transaktioner i de fysiske butikker, ikke dækker de faktiske omkostninger.
»Detailhandlen betaler generelt for lidt for sine transaktioner. Det efterlader en ekstraregning hos bankerne,« siger han.
Kresten Bjerre har svært ved at se det billede, som Nils Hilbard tegner. Han ser derimod tydeligt det flotte resultat PBS præsenterede i 2004 på 252,2 millioner kroner før skat.
Konkurrencestyrelsens undersøgelse forventes færdig ved udgangen af året.